אי החומרים

איך נראים החיים על אי בודד? מה היה קורה אם הייתם מגיעים למקום פראי, שומם וראשוני, וברשותכם רק כלים בסיסיים על מנת לשרוד? זה בדיוק מה שהמעצב איתי אהלי מבקש מהמבקרים לעשות באי עיצוב המוצר שנפתח ביום חמישי בשבוע העיצוב ירושלים. במבנה תעשייתי של מרכזת בזק שנסגרה, אהלי מייצר מציאות הדומה לאי בודד: את הנוף הפראי והטבעי מחליף ג׳ונגל עשיר של חומרי גלם ליצירה שתתקיים לאורך השבוע, ובמשך שמונה ימים הוא מארח בכל יום מעצבים שונים שהמשימה שלהם היא לייצר כלים, ריהוט ואביזרים. כך, אי עיצוב המוצר ישנה את פניו במהלך השבוע מיער פרא של חומרי גלם, המדמה את המשאבים המוגבלים שמציע אי בודד, לזירת התרחשות תרבותית.

שולחן איתי אהלי. הדמייה: איתי אהלי

שולחן של איתי אהלי. הדמייה: איתי אהלי

מנורה של איתי אהלי. הדמייה: איתי אהלי

מנורה של איתי אהלי. הדמייה: איתי אהלי

״באי המוצר נבחן את הקשר הראשוני והבסיסי בין אדם, סביבה, חומר וכלי, ואת הביטוי שלהם ביצירת אוביקט כצורך קיומי״, הוא מספר. ״התוצאה תהיה אירוע אינטראקטיבי ודינמי, מעין שילוב בין מיצג, סדנה ותערוכה, המאפשר למבקר בתוכו לחוות חוויה כוללת של חלל ומוצר, לצפות במעצבים המתמודדים עם התמה של אי בודד, ולבדוק כיצד העיצוב מושפע מכך״.

אירועי עיצוב שונים שיתקיימו באי במהלך השבוע מייצגים את הצרכים הבסיסיים של האדם: הצורך הבסיסי באוכל ושתייה יצוין בערב קוקטייל, שבמסגרתו המעצבים האורחים ייצרו במקום את הכלים שבהם המבקרים יאכלו וישתו; הצורך בלבוש ובביטחון יגולם במיצג אופנה; הצורך בזהות ובחברה יובא לידי ביטוי בהרצאות שונות; והצורך בהגשמה עצמית יתורגם למכירה של האובייקטים שייוצרו לאורך השבוע ביומו האחרון של שבוע העיצוב. חלל התערוכה, שיכיל את המעצבים והאירועים, יהיה בטרנספורמציה מתמדת, ישתנה מיום ליום ויהווה את הבסיס לפעילות האי.

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

אי עיצוב המוצר בשבוע העיצוב ירושלים. צילום: דור קדמי

 

אהלי, בן 39, הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון, ובעל תואר שני ב-Contextual Design באקדמיה לעיצוב באיינדהובן. בעבר הוא זכה בפרס של מגזין העיצוב והאדריכלות FRAME וחברת MOOOI, הציג במוזיאון העיצוב חולון ושיתף פעולה עם גלריית designspace בפרויקט GAMVEGAM של אבן קיסר, שהוצג ביריד צבע טרי בשנת 2014, ושבמסגרתו הציג שלושה שולחנות ושלוש מנורות ששובצו במשטחים שונים של אבן קיסר.

״העיסוק בעיצוב מאפשר לי לשלב בין שלל תחומים שמעניינים אותי כמו תהליכים, חומר, מוצר, אנשים, טכנולוגיות, אסתטיקה, חלל, חברה ותרבות״, הוא אומר. ״אני מנסה בעזרת הפרויקטים והעבודה לבחון אפשרויות חדשות באינטראקציה, בשיתוף פעולה וביצירת שפה עיצובית חדשה. כשחשבתי על התמה של שבוע העיצוב השנה, ׳איים׳, הבנתי שהצורך בחפצים קיים אצל כולנו, ועניין אותי להתעסק בקשר הזה. וכשחשבתי על מגון החומרים שנמצא באי – עצים, מתכות, רשתות ברזל, פלסטיק בכל מיני צבעים – היה לי ברור שאבן קיסר יהיו חלק מהמנעד הזה.

״קודם כל בזכות המגוון הגדול של המשטחים, אבל גם בגלל שזו חברה שתומכת באירועים כאלו, ושיתפנו פעולה בעבר. אבן קיסר הוא חומר מאוד רלוונטי לעבודה של מעצבים, שעוזר לייצר עושר חזותי וחומרי. בעבורי הוא חומר שמקפיץ את העיצובים ושמשדר משהו יוקרתי יותר ועמיד יותר. יש לאבן קיסר את התכונה להפוך מוצרים ליותר נחשקים; להקפיץ אותם. זו חברה שכל הזמן מייצרת קולקציות חדשות ומצליחה להתחדש, וזה מעניין לעקוב אחריה ולראות איך היא כל הזמן נשארת רלוונטית כמקור להשראה״.

תקריב לשולחן של איתי אהלי מתוך צבע טרי. צילום: ג׳ני שוובר

תקריב לשולחן של איתי אהלי מתוך צבע טרי. צילום: ג׳ני שוובר

מנורה של איתי אהלי מתוך צבע טרי. צילום: ג׳ני שוובר

מנורה של איתי אהלי מתוך צבע טרי. צילום: ג׳ני שוובר

 

תגובות