הכל מואר

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

במסיבת העיתונאים שהתקיימה בשבוע שעבר במוזיאון העיצוב חולון, לרגל הפתיחה של תערוכת הרטרוספקטיבה של סטודיו ננדו, אמר אוקי סאטו, הבעלים והמייסד של הסטודיו: ״ביומיום אני עסוק ביותר מ-400 פרויקטים בשנה, ומעבר לכבוד הגדול בהצגת התערוכה במוזיאון העיצוב בחולון, התערוכה היא הזדמנות לעצור לרגע ולהסתכל אחורה.

"אבל אני לא אדבר על המוצגים או על העיצוב, כי את אלה צריך להרגיש: תנסו להקשיב לפריטים והם יתחילו לדבר אליכם. הדברים הרגילים, הקטנים האלה, שחבויים במרווחים ובחללי הביניים שבתוך העבודות ושבין העבודות – אלה הדברים החשובים, לא הדברים הגדולים והבולטים לעין״.

אוקי סאטו במוזיאון העיצוב חולון. צילום: לנס הפקות

אוקי סאטו במוזיאון העיצוב חולון. צילום: לנס הפקות

התערוכה, שמשתרעת על פני כל שטח המוזיאון, היא התערוכה הרטרוספקטיבית המקיפה הראשונה של סטודיו ננדו ושל סאטו, העומד בראשו. 74 העבודות שהיא כוללת מציגות את האתגרים והפתרונות שבהם נתקל הסטודיו, תוך אינטראקציה עם הטיפולוגיות השונות של אוביקטים ושל האזורים הלא-נחקרים בהם. באופן לא מפתיע, את כולן מאפיין אותו מינימליזם יפני נחשק ויוצא דופן, שאפשר לפגוש כבר ברחבת הכניסה למוזיאון עם ״בּצֵל״ – העבודה החדשה היחידה שמוצגת בה, שעוצבה במיוחד לתערוכה בשיתוף אבן קיסר וגלאס איטליה.

״בּצֵל״ עוצבה כך שאור השמש לוקח בה חלק פעיל ויוצר אפקט אופטי ייחודי: השילוב של זכוכית דקה, שיוצרה ונצבעה במיוחד בעבור העבודה, ושהועמדה בצורה אנכית באמצעות מלבנים בגדלים שונים עשויים משטחי אבן קיסר (בעיקר מקולקציית ה-Supernatural) – יחד עם קרני השמש הישראלית ואופן פיזורו של האור – יוצרים אשליה של קוביית אבן הנחצית על ידי זכוכית. במובן זה ״בּצֵל״ לוכדת את תמצית העיצוב היפני העכשווי שמוביל סטודיו ננדו, כפי שזו באה לידי ביטוי בתערוכה: שילוב חדשני ומאתגר של עושר יצירתי רחב, הומור, משחק בצבע, בצורות ובחומרים שונים, לצד מינימליזם, דייקנות, איפוק וקפדנות יתרה.

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

״בצל״, מוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

״אני לא חושב שיש דבר כלשהו בעולם הזה שאפשר לקרוא לו ׳רגיל׳. כשמישהו מסתכל על משהו והוא נראה לו רגיל, אני חושב שהמשמעות היא שרק שהדרך שבה הוא מתבונן בדברים היא רגילה״, מוסיף סאטו. ״אני חושב שיש צד טוב וצד רע לכל דבר בעולם הזה, והיחסים ביניהם דומים ליחסים שבין אור וצל.

"להסב את תשומת ליבו של המתבונן לחלק ה׳מואר׳ של האוביקט הוא אחד מתפקידיו של כל מעצב. בכך הוא מאפשר לעולם להיות מקום עשיר ויפה יותר. לכן אני מנסה להכניס קצת הומור לחפצים שאני מעצב ולגרום לאנשים לחבב אותם״.

גן האבן במוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

גן האבן במוזיאון העיצוב חולון. צילום: Takumi Ota

סגירת המעגל של שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם סטודיו ננדו באה לידי ביטוי עם ״גן האבן״, המיצב שהציגה אבן קיסר בשנת 2013 בשבוע העיצוב במילאנו. לאחר שנדד ממילאנו לניו יורק וטורונטו הוא הגיע לחולון, וכעת הוא כולל 150 משטחים דמויי שולחן, המעוצבים בצורת אבנים שמיוצרים משבעה גדלים ותשעה צבעי אבנים שונים. אלה נתמכים על מוטות מתכת פשוטים, המעוגנים במקומם הודות לחלקים חופפים ביניהם המבטלים את הצורך באמצעי עיגון וחיזוק. התוצאה היא אשליה של נוף מרחף בהשראת גן סלעים יפני מסורתי, שמזמינה את הצופה לביקור קצר ומפתה מעבר לים.

תגובות