המפה נשפכה

לפני מספר שנים זיהו המייסדות של יריד האמנות צבע טרי – שרון טילינגר ויפעת גוריון – את הצורך הגובר בפלטפורמה איכותית לתצוגת עיצוב עכשווי בישראל. ״השילוב בין ירידי אמנות ועיצוב הוא חלק ממגמה עולמית שמוביליה הם הירידים הגדולים של ארט באזל ודיזיין מיאמי – שרואים בעיצוב ובאמנות תחומים משיקים, משלימים, ולעיתים אף משולבים זה בזה״, אומרת יפעת גוריון, האוצרת הראשית של היריד.

״ההררכייה והגבולות שהיו נהוגים בין התחומים הולכים ומפנים מקום לתפיסה מרחיבה, פתוחה יותר, מסעירה ומרתקת. החל בצבע טרי 6, הצטרף ליריד האמנות מתחם עיצוב. בדומה לצבע טרי, שהצמיח את שוק האמנות המקומי, הפך עיצוב טרי לקטליזטור בעבור מעצבים צעירים, גופי עיצוב ותיקים וגלריות המתמחות בקו התפר שבין עיצוב לאמנות. עם השנים, ולאור ההצלחה של עיצוב טרי, מתחם העיצוב ביריד הלך וגדל, ובאי היריד נחשפים בו לעיצוב מגוון ברמה הגבוהה ביותר, ולהיכרות מקרוב עם סצינת העיצוב המקומית התוססת״.

הדמיה: סטודיו דור כרמון

הדמיה: סטודיו דור כרמון

בשבוע הבא יתקיים היריד בפעם התשיעית, וגם השנה הוא יציג פריטי עיצוב נבחרים, ביניהם שיתוף הפעולה של המעצב דור כרמון עם אבן קיסר. הרעיון לשולחן שעיצב כרמון ממשטחי אבן קיסר ומקונסטרוקציית מתכת, הגיע ממפת שולחן נשפכת ומהרצון להעניק מראה רך למשטחים. שילוב המשטחים למשטח חלק אחד ונקי מאפשר התאמת צבעוניות אישית על פי דרישת הלקוח.

״חשבתי על דלפקי כניסה לחללים גדולים המעצימים את הצבעוניות ואת הניקיון של החומר, והיה לי ברור שאבן קיסר יתאים בול״, הוא מספר. ״אחרי שהייתי בסיור במפעל בשנה שעברה, ביקרתי במעבדת הפיתוח של הצבעים והטקסטורות, וראיתי איך הם מייצרים את החומר, הבנתי שאפשר לייצר כמעט כל גוון וטקסטורה שרוצים. היופי בשולחן הוא שכל פעם אפשר לעשות אותו במשטחים שונים, בגוונים שונים ובגדלים שונים. כל יחידה יכולה לצאת שונה לפי דרישת לקוח או לפי קולקציות של צבע״.

איפה העבודה הזו ממשיכה עבודות קודמות של שלך ואיפה יש פה משהו חדש?

״אני חושב שהעבודה ממשיכה קו של רכות מסוימת, שאפשר לראות במוצרים שלי. למרות הקושי שהחומר משדר, התוצאה נותנת לו תחושה רכה שאתה רוצה לגעת בשולחן, אפילו מעלה חיוך. אנחנו תמיד רגילים לראות את האבן בחיתוך ישר וחד, וכאן יש לנו סיומות רכות, פחות שגרתיות, בגבהים שונים, ש׳מציפים׳ את המשטח באוויר ונותנים לו תחושת ריחוף וקלילה״.

הדמיה: סטודיו קוקה

הדמיה: סטודיו קוקה

בנוסף לכרמון, יציגו השנה בקטגוריית העיצוב ביריד 25 מציגים מישראל לצד מספר פרויקטים בעיצוב בינלאומי. בין הפרויקטים המעניינים הנוספים אפשר למצוא שני פרויקטים של רונה מיוחס־קובלנץ מסטודיו Kukka, ששיתפה פעולה בעבר עם אבן קיסר. בהשראת הטופוגרפיה האדריכלית של בניין מוזיאון הטבע ופני השטח במקום, הסטודיו יציג מיצב מורכב מ־108 בלוקים של שעם, שתוכננו בשיתוף פעולה עם חברת  Amorim מפורטוגל, יצרנית השעם המובילה בעולם. בנוסף תציג מיוחס־קובלנץ את ״ספקטרה״, סדרת התריסים העשויים מזכוכית צבעונית, המשך לפריטי הריהוט שהציגה במילאנו בשנה שעברה.

צילום: סטודיו קאהן

צילום: סטודיו קאהן

חן ביקובסקי. צילום: גלעד בר שלו

חן ביקובסקי. צילום: גלעד בר שלו

בועז ומיי קאהן (סטודיו Kahn), שמשתמשים בשפה החזותית ובאלמנטים המוכרים שלהם, אך משתעשעים במשחקי קנה מידה ומציגים כלים וחפצים שגדלו וצמחו בהשראת הסצנה ב״אליס בארץ הפלאות״ שבה אליס גדלה מעל לכל פרופורציה. Popuplighting, מותג גופי התאורה של חן ביקובסקי, יחשוף ביריד סדרה חדשה. לאייל ולטווס מצטרפים כעת קקטוסים בהשראת ספרי פופ־אפ, האור משלים את התמונה ומצמיח את הקקטוס מתוך העציץ. הגופים העשויים אלומיניום מכילים נורות לד ומגיעים בשישה צבעים: זהב, כסף, לבן שחור, ורוד וכחול.

היחסים בין עיצוב לטכנולוגיה ניצבים במרכז התערוכה שיציגו אנשי החממה הטכנולוגית של בצלאל, שבה פועלים בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי של השנה שעברה: גוני קופמן, אלכסנדר גכט, תום דירקטור, אורי קאופמן והילה מור. החמישה יציגו את ״מחולל״, פרויקט שנעשה בשיתוף פעולה עם חברת iCobots ובמרכזו רובוט יצרן. הרובוט יבחר חומרי גלם מתוך היצע שיוצג בסביבת העבודה שלו (בתצוגה ביריד) וירכיב מהם מוצרים מפתיעים בייצור מיידי. תמר ברניצקי עיבדה ציורים וצילומים בהשראת הים לסדרת הדפסים מקוריים על טקסטיל המיועד להלבשת הבית. היא משיקה ביריד את הקולקציה הכוללת בדי ריפוד, וילונות, כריות, בדים לאהילים ועבודות אמנות על קיר, לשימוש בחללים פרטיים ומסחריים.

תמר ברניצקי. צילום: רועי מזרחי

תמר ברניצקי. צילום: רועי מזרחי

תגובות