המראה של ההיסטוריה

unique-design-piece-for-design-museum-holon-rendering-credit-hayonstudio_2_1b

ליצנים שהפכו למנורות, שולחנות שמגדלים רגליים, כלי שחמט בגודל בני אדם, תרנגולות ירוקות מתנדנדות, כסאות בהשראת נקניקיות אמריקאיות וספלים בצורת גורדי שחקים בניו יורק: אלו רק כמה מהיצירות של המעצב חיימה חיון, שיוצגו בתערוכה FUNTASTICO שנפתחה ב-30 בנובמבר במוזיאון העיצוב חולון ותוצג עד סוף חודש אפריל 2016. כולן הוצגו במוזיאון חרונינגר בהולנד בשנה שעברה, מלבד שתי עבודות חדשות שהוכנו במיוחד לתערוכה: צמד מראות קיר בקנה מידה גדול, הממשיכות את הקו ההומוריסטי והסיפורי של חיון, ומאזכרות מסכות ענק פרימיטיביות.

למסכה, המשלבות מראה ועבודת שיבוץ באבן קיסר, קורא חיון ״מראה של ההיסטוריה״. ״רציתי ליצור מסכה המייצגת דמויות מהקוסמוס שלי, כזו שמשלבת פנטזיה ואיזו משחקיות קלילה, עם עבודת אמנות ואיכות״, הוא אומר. ״כל התרבויות, מהעמים העתיקים במזרח התיכון ועד לאצטקים באמריקה, עשו שימוש במסכות, וכל מסכה מספרת סיפור״. המסיכה ייתרמו עם סיום התערוכה לאוסף הקבוע של המוזיאון.

Jaime_HI

התרנגול הירוק, חיימה חיון, 2003 , מוזיאון חרונינגר

חיון, שלאחרונה נבחר על ידי מגזין טיים לאחד מ-100 היוצרים החשובים של ימינו, למד עיצוב תעשייתי במדריד ובפריז, והחל לעבוד ב-1997 כתחקירן ב-״Fabrica״, קבוצת המחקר של חברת בנטון. בשנת 2004 הוא פתח בקריירה עצמאית שכללה בעיקר עיצוב רהיטים ועיצוב פנים. עבודתו מונעת מהצורך לברוא לעצמו עולם משלו שבו אלמנטים משעשעים, פנטסטיים וסיפוריים, שעשויים במיומנות אמנותית יוצאת דופן ומאופיינת בשימת לב מוקפדת לפרטים וגימורים.

עבודת השיבוץ וההרכבה של המסכה נעשתה בישראל, על ידי מעבד שיש מקומי שהיה צריך לעמוד באתגר של חיבורים וחיתוכים מורכבים של המראות והמשטחים. את תהליך ההרכבה ליווה האדריכל גל גאון, הבעלים והמנהל האמנותי של גלריה Talents. ״חיון עבד בטכניקה בשם Inlay, המזכירה עבודה עם פורנירים מהמאה ה-19״, אומר גאון: ״אתה חותך חתיכות של חומר ויוצר מהן ציור. בגלל שהוא מגיע מעולם של גרפיקה וציור, הטכניקה שבה הוא ניגש למסכה היא כמו ציור. הוא יצר דימוי שלתוכו אנחנו חותכים פלטה של צבעים: המשטחים של אבן קיסר, במקרה הזה, הם המכחול שלו, הם הפלטה הצבעונית שאיתה הוא עובד״.

hayon5

סט סוכריות קריסטל: אוצר של סוכריות, חיימה חיון, 2009 , באדיבות המעצב ו"בקארה"

THE GUEST-AMB 03

האורח, חיימה חיון, 2012 , באדיבות "ידרו"

״אפשר לראות במסכה״, מוסיף גאון, ״המשך של פרויקטים קודמים שיצרה אבן קיסר עם מעצבים בינלאומיים מובילים כמו סטודיו ננדו, Raw Edges, וכעת גם טום דיקסון. בכל הפרויקטים האלה אבן קיסר משתפת פעולה עם מעצבים שיוצרים עבודות חדשות, תוך שהם מפגישים את החומר עם עיצוב עכשווי ועם טכניקות עכשוויות.

״במציאות הישראלית״, מסכם גאון, ״העובדה שיש חברה ישראלית – אבן קיסר – שתומכת ביצירה של פריטים חדשים לאוסף בינלאומי, במוזיאון עיצוב ישראלי שתוכנן על ידי אדריכל ומעצב ישראלי (רון ארד), וההפקה שלהם נעשית בשיתוף מעצב ישראלי – הכל ביחד בונה עוד קצת את שריר הגאווה המקומית ומוכיח שאנחנו יכולים לעצב, להפיק, להציג ולייצא מפה פריטים שעומדים בקו הראשון של עולם העיצוב הבינלאומי״.

ROTTERDAM PAINTINGhilow

האמן חיימה חיון

תגובות