ויהי אור

פונקציונלי או אווירתי, מלאכותי או טבעי: לרגל חג החנוכה – ובשמו האחר, חג האורים – מעצבת התאורה אורלי אברון אלקבס עם הדברים החשובים שצריך לקחת בחשבון כשמתכננים תאורה במטבח

לכאורה אור הוא עניין פשוט: חזק או חלש, פתוח או סגור. לא סתם כשאנחנו מדברים על פער גדול בין שני מצבים או שתי אפשרויות, אנחנו מדברים על הבדל של יום ולילה. אבל אור הוא ענין מורכב יותר, כפי שיודע כל מי שביקר פעם בחנות תאורה וניסה לבחור את גוף התאורה הנכון לבית, במיוחד – כפי שמסבירה מעצבת התאורה אורלי אברון אלקבס – מכיוון שלאור יש שני הבטים שצריך לקחת בחשבון: ההבט הפונקציונלי וההבט האווירתי.

לא משנה מה קנה המידה של הפרויקט שבו היא מעורבת, ולמרות ששני ההבטים קשורים זה בזה וקשה להפריד ביניהם, אברון אלקבס מפרידה בין ההבט הפונקציונלי של תאורה לבין התפקיד שיש לה ביצירת אווירה או ביכולת שלה להגדיר מקום. וכשזה מגיע למטבחים, ההפרדה נעשית בין החלק של תאורה בתהליך הכנת המזון, לבין תפקידה ביצירת האווירה הרצויה בחלל שמסביב.

מטבח: בולטהאופ; אדריכלות: פיצו קדם, נורית בן יוסף; עיצוב תאורה: אורלי אלרון אלקבס; צילום עמית גרון

מטבח: בולטהאופ; אדריכלות: פיצו קדם, נורית בן יוסף; עיצוב תאורה: אורלי אברון אלקבס; צילום עמית גרון

מטבח: בולטהאופ; אדריכלות: פיצו קדם, נורית בן יוסף; עיצוב תאורה: אורלי אלרון אלקבס; צילום עמית גרון

מטבח: בולטהאופ; אדריכלות: פיצו קדם, נורית בן יוסף; עיצוב תאורה: אורלי אברון אלקבס; צילום עמית גרון

״כשאנחנו עובדים במטבח אנחנו רוצים לראות מה אנחנו מבשלים: את הצבעים, את הניקיון, ושם צריך תאורה פונקציונלית״, היא מסבירה. ״מצד שני, אנחנו רוצים לתת לחלל ערך נוסף למפגשים שאנחנו מקיימים בו. כיום המטבח הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, ופעמים רבות החיים שלנו מתנהלים סביבו. יש היום יותר ויותר מטבחים שפתוחים לחלל הציבורי של הבית – חלל האירוח – ואנחנו רוצים לייצר תאורה שמתאימה לסיטואציות השונות: כשאנחנו מארחים אנשים ומבשלים לידם נרצה תאורה פונקציונלית, וכשאנחנו יושבים בסלון נרצה לייצר אור מסוג אחר שיהווה תזכורת ברקע לקיומו של המטבח״.

המתח בין שני התפקידים של התאורה מלווה את אברון אלקבס, בעלת סטודיו לעיצוב תאורה אדריכלית הנושא את שמה, ב־20 השנה שבהן היא עובד בתחום. לאחרונה זכה הסטודיו בתחרות בין־לאומית בברלין, בזכות עבודתו על הגשר שמקשר בין פארק ההיי־טק לתחנת רכבת באר שבע צפון (אדריכלות: בר אוריין אדריכלים), ובין הפרויקטים הגדולים שבהם היא מעורבת כיום אפשר למצוא את מידטאון, אסותא וארלוזורוב 17 בתל אביב. לדבריה, התאורה הפונקציונלית במטבח תתאפיין בתאורה שטוחה (flood light) שמפזרת את האור עם מינימום הצללות, ותהיה אחראית לכך שמשטח העבודה יהיה מואר כמו שצריך. תאורה זו תהיה תאורה חמה יחסית, ״אבל לא כזו שמשנה את הצבעים של האוכל. חשוב מאוד שלא יהיו הצללות על משטח העבודה, ושהאור לא יגיע מאחורינו״.

הדמייה: אבן קיסר 5211 Noble Grey

הדמייה: אבן קיסר 5211 Noble Grey

האתגר שעומד בפני יצירת האווירה על ידי התאורה הוא ליצור חוויה אינטימית, למרות שהמטבח הוא קודם כל חלל פונקציונלי. ״המטבח הוא המקום שאנחנו חיים בו וסביבו, עם איים שמשלבים פינות ישיבה או שולחנות בפינות אוכל שצמודים למטבח, ושם נרצה לייצר תאורה אינטימית יותר, עם גופי תאורה שיורדים מעל השולחן, או ספוט שממקד את המבט ומייצר את האינטימיות הנדרשת.

״בנוסף, תמיד ניקח בחשבון את נושא החזרי האור. משטחים בגוונים בהירים מחזירים יותר אור ממשטחים בגוונים כהים, שמייצרים יותר דרמה. אם יש משטחי העבודה וחיפויים עם טקסטורות, נעבוד עם תאורה שיודעת להוציא את התלת־ממד של הטקסטורה, כדי שנוכל לחוש בטקסטורה כבר במבט שלנו. כשעובדים עם תאורה מלאכותית אפשר לשלוט באור ולכן לכל נושא החומרים והטקסטורות יש משמעות גדולה על סוג האור שנבחר״.

ולבסוף, כמדינה שיש בה אור טבעי בשפע, צריך לקחת בחשבון כמובן גם את המשתנה הזה. ״על התאורה הטבעית אחראים האדריכלים עם הפתחים וההצללות שהם מייצרים, וכמובן שאם האור הטבעי לא מספיק נשתמש בתאורה המלאכותית גם במשך היום. תאורה זו נכנסת לפעולה בשעות החשיכה והיא מייצרת את החוויה שאנחנו בוחרים לתת למטבח ולבית״.

הדמייה: אבן קיסר 5043 Montblanc

הדמייה: אבן קיסר 5043 Montblanc

הדמייה: אבן קיסר Statuario Nuvo 5111

הדמייה: אבן קיסר Statuario Nuvo 5111

תגובות