חקוק באבן – גבי שורץ

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה ומעבירים אותו הלאה. והפעם: האדריכל גבי שורץ.

האדריכל גבי שורץ, זוכה פרס רכטר לשנת 2002, הוא פרופסור בפקולטה לאדריכלות בטכניון ומרכז שם את פרויקט הגמר. שורץ עומד בראש המשרד שורץ בסנוסוף אדריכלים המונה 25 אדריכלים, ומתמחה בפרוייקטי מגורים גדולים, שכונות ומגדלי מגורים, ובפרויקטים ציבוריים כמו ספריות ומעונות סטודנטים באקדמיות. לאחרונה זכה המשרד בתחרות תכנון מוזיאון הטבע בירושלים ביחד עם המשרד SO אדריכלים.

שכונה בכרמיאל. צילום: עמית גירון

שכונת מגורים בכרמיאל. צילום: עמית גרון

שכונת מגורים בכרמיאל. צילום: עמית גירון

שכונת מגורים בכרמיאל. צילום: עמית גרון

אבן דרך

הזכייה בפרס רכטר ב-2002, במיוחד כי הוא הוענק דווקא על תכנון שכונת מגורים בכרמיאל, פרויקט יום-יומי, ולא איזה היכל או מגדל מגורים. התב״ע המקורית של הפרויקט הייתה בניינים מסוג H בני שש קומות, אבל הצלחנו לשים אותם על ההר בצורה רגישה עם אותו מספר של יחידות מגורים ועם איכויות של מבנים שיושבים על הר עם גינות ונוף לכל דירה. הפרויקט היה מוצלח גם ליזם מבחינה כלכלית, וגם לנו בכך שלאחר הזכייה אנשים התחילו להסתכל על המשרד בצורה אחרת.

ספרייה בטירת הכרמל: צילום: עמית גירון

ספרייה בטירת הכרמל: צילום: עמית גרון

אבן נגף

אנחנו חיים כיום בתקופה שבה הרגולציה תופסת אותנו בכל מקום, ומרוב תקנות, יועצים, וחוקי תכנון ובנייה שאנחנו נדרשים להם, התוצאה היא התפשרות ופרויקטים שעולים ביוקר. אלו נושאים שאדריכל אמור לשלוט בהם ולתזמר אותם, אבל בסוף הפרויקט חוטף חבטות מכל כך הרבה מקומות, ואני לא בטוח שזה נכון.

הספרייה במכללה האקדמית כנרת. צילום: עמית גרון

הספרייה במכללה האקדמית כנרת. צילום: עמית גרון

הספרייה במכללה האקדמית כנרת. צילום: עמית גרון

הספרייה במכללה האקדמית כנרת. צילום: עמית גרון

אבן חן

הספרייה במכללה האקדמית כנרת. כשניגשנו לתחרות אמרתי שאם הכוונה לבנות מחסן ספרים אז חבל על הכסף כי אף אחד לא יבוא לשם. זו הרי שאלה, כיום בעידן הדיגיטלי, למה בכלל צריך ספריות? הרעיון שהצענו היה להקים מרחב לא פורמלי, שהוא גם ספרייה אבל גם מקום ללמוד, לנוח, להטעין את הטלפון, מקום שיכול להכיל מספר תסריטים ולא תסריט אחד שיש בו שקט ושולחן כעוס עם ספר. עד היום, בכל פעם שאני רואה את המקום שוקק חיים ומלא סטודנטים, אני מאד שמח.

בית ספר תדהר. צילום: ניר עובדיה

בית ספר תדהר. צילום: ניר עובדיה

בית ספר תדהר. צילום: ניר עובדיה

בית ספר תדהר. צילום: ניר עובדיה

אבני בניין

יש שתי גישות לאדריכלות: גישת האובייקט, שבה אתה בא מלמעלה, שם בניין, מנחית אותו, וכל הדיון נעשה דרך האוביקט, והגישה השנייה של שדה, שבה השיח מתבצע במספר שדות: חברתי, כלכלי, פוליטי ועוד. גישת השדה היא מערכת פתוחה, ואני איש של מערכות פתוחות: אני מאמין בגישה שסופגת ומקשיבה, ולא בגישה שבאה מלמעלה ומנחיתה.

פרדייב, בית ספר לצניחה חופשית וגלריה לטיסה. צילום: עמית גרון

פרדייב, בית ספר לצניחה חופשית וגלריה לטיסה. צילום: עמית גרון

פרדייב, בית ספר לצניחה חופשית וגלריה לטיסה. צילום: עמית גרון

פרדייב, בית ספר לצניחה חופשית וגלריה לטיסה. צילום: עמית גרון

אבן החכמים

מקורות ההשראה שלי הם האקדמיה והסטודנטים. באקדמיה אתה פוגש את המחקר, את המחר, ודרך הסטודנטים אתה פוגש את הדיון העכשווי. החיבור של שניהם יוצר כוח עצום שעוזר לי להישאר חד.

מוזיאון הטבע, הדמייה. בשיתוף שחר לולב ועודד רוזנקיאר

מוזיאון הטבע, הדמייה. בשיתוף שחר לולב ועודד רוזנקיאר

אבן פינה

מוזיאון הטבע בירושלים, שתכננתי עם SO אדריכלים, הוא פרויקט מאתגר מבחינת הפרוגרמה והחללים, בדרך שבה הוא מכניס את הטבע לתוך בניין: הוא לא ארמון סגור והוא משתלב במרחב הציבורי מסביב, אנשים יוכלו ללכת על גגות המוזיאון ולחוות חלק ממנו גם ביום-יום. הפרויקט השני הוא תכנון שערי הכניסה לטכניון, ביחד עם סטודיו רולקה. רצינו לחבר את העיר לקמפוס וגילינו טיילת נסתרת שמובילה לקמפוס, שאף אחד לא משתמש בה, ועל ידי גשר חיברנו את העיר שנכנסת עכשיו לקמפוס. זה מדהים איך פעולה קטנה יכולה לגשר על טופוגרפיות, ולהנגיש את הקמפוס לקהל הרחב.

שער הטכניון, הדמייה. בשיתוף סטודיו רולקה

שער הטכניון, הדמייה. בשיתוף סטודיו רולקה

האבן המתגלגלת

הייתי רוצה להעביר את השרביט לאדריכל שי וינשטיין ממשרד וינשטיין ועדיה אדריכלים. אני מאד אוהב את הדרך שבה הם פועלים ומעריך את הפרשנות האדריכלית שהם נותנים למקצוע.

תגובות