חקוק באבן – האדריכל אורי כהן

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה ומעבירים אותו הלאה. והפעם: האדריכל אורי כהן.

בשנת 1993 סיים האדריכל אורי כהן את לימודיו באוניברסיטה הטכנולוגית של דלפט בהולנד עם שני תארים, באדריכלות ובבינוי ערים. לאחר שעבד בניו יורק פתח משרד עצמאי באמסטרדם, ועסק בעיקר בבנייה פרטית, בחללים מסחריים, ובשימור מבנים. ב-2006 הוא התחיל לחלק את זמנו בין ישראל להולנד, ובשנים האחרונות הוא מרכז את פעילותו בישראל, במקביל להוראה בפקולטה לאדריכלות בטכניון, תוך שהוא מתכנן פרויקטים כמו גני ילדים, שכונה בצפון ירושלים, זכייה בתחרות של עמותת האדריכלים לבניית בית ספר בנצרת עילית, ועוד.

Desert house, לכיש. צילום: דוד עדיקא

Desert house, לכיש. צילום: דוד עדיקא

אבן דרך

תקופת הלימודים היא אבן היסוד של הקריירה שלי. בזמנו לא הבנתי את זה: אני בא ממשפחה הולנדית, אבל רק אחרי שסיימתי את הלימודים והתחלתי לעבוד מחוץ להולנד הבנתי איזו פריווילגיה זו הייתה ללמוד בדלפט. זה מתחיל במסורת הארוכה של המגורים שקיימת שבהולנד, שהפכה לדגל לאומי כבר ב-1900 שנחקק חוק הדיור שקובע שזכותו של כל אדם למגורים. החוק הביא לתהליך שלם של מחקר, פיתוח ועבודה ציבורית-ממשלתית לקידם הנושא. הנושא השני של הקראפט, הפירוט החומרי טכנולוגי של המבנה, איך להוריד לרמת הביצוע תכנון.

אבן נגף

האתגר הכי גדול במקצוע שלנו נובע מכך שאם תשווה בין השיח האדריכלי בישראל לזה של הולנד, תגלה שבישראל המצב דליל בהרבה. לכן האתגר שלנו, האדריכלים, הוא להיות שגרירי התחום. הידע שיש לקהל הרחב בהולנד על אדריכלות הוא רב יותר, הדרישה לאיכות והרצון לפתח איכות אדריכלית הם ממש מובנים בתוך התרבות. אצלנו זה לא קיים, יש מודעות נמוכה יחסית לאדריכלות, ובכל מקום אתה קצת שגריר של התחום. יש דיבור על נדל״ן, על דיור ציבורי, אבל זה אף פעם לא מגיע לשאלה איפה התפקיד של אדריכלות בכל הסיפור הזה.

Beam house, ארבל. צילום: דוד עדיקא

Beam house, ארבל. צילום: דוד עדיקא

Beam house, ארבל. צילום: דוד עדיקא

Beam house, ארבל. צילום: דוד עדיקא

אבן חן

קשה לי לבחור פרויקט אחד שאני מאד אוהב. תהליך העבודה שלנו כל כל כבד ואינטנסיבי, ואתה לא יכול להיות במקצוע הזה באמת בלי אהבה, אבל בסוף אתה מתאהב בכל פרויקט ובכל לקוח. אתה לא יכול להתמיד כל כך הרבה זמן אחרת.

אבני בניין

אנחנו מנסים להסתכל בכל פעם מה מיוחד בעבודה, בלקוח, באתר; מתחילים בתהליך ארוך להבין את המשימה שעומדת בפנינו ולייצר שאלה או נושא מרכזי שהפרויקט סובב סביבם, והתכנון צריך לתת תשובה לאותה שאלה. זה אף פעם לא אוסף של חללים או של פונקציות, אלא נושא שמנסים לזקק מבחינת חלל, פרוגרמה וצורה.

שימור והרחבה, יסוד המעלה. צילום: דוד עדיקא

שימור והרחבה, יסוד המעלה. צילום: דוד עדיקא

אבן החכמים

מקורות השראה שלנו הם כמעט בכל מקום: זה יכול להיות פיסת נייר בפח זבל או שילוב צבעים בנוצות של תוכי שאני רואה בגן חיות; כל הזמן בכל מקום. השאלה היא מתי אתה פתוח לקלוט אותם. שמתי לב שבשלב הראשון של הפרויקט אתה כמו ספוג: אתה הולך לסרט ורואה משהו, אפילו במקומות מקריים לחלוטין. החוכמה להישאר עירניים כל הזמן ולקלוט את זה.

בי״ס חב״ד, נצרת עילית, חזית לעיר

בי״ס חב״ד, נצרת עילית, חזית לעיר. הדמיה: אורי כהן אדריכלים

בי״ס יסודי, טבריה

בי״ס יסודי, טבריה. הדמיה: אורי כהן אדריכלים

בי״ס יסודי, טבריה

בי״ס יסודי, טבריה. הדמיה: אורי כהן אדריכלים

אבן פינה

אנחנו עובדים עכשיו על שני בתי ספר שמתוכננים לתפקד גם כמרכזים קהילתיים: מבנה שבשעות הבוקר עובד כבית ספר אבל בשאר שעות היממה הוא יכול לתפקד כמרכז קהילתי. האחד נמצא בנצרת עילית, שם בית הספר מייצר גינה שמשתלבת בתוך מסלול ירוק בעיר, והשני נמצא במרכז טבריה, ומשתלב בנוף ההררי שמתפקד כמרפסת עירונית. יש בטבריה פוטנציאל עצום, העיר קצת הוזנחה בשנים האחרונות, ואנחנו מקווים ליצור נקודת חן עירונית של התקהלות של אנשים מהשכונות מסביב תוך ניצול הנוף הייחודי של הכנרת והגולן.

האבן המתגלגלת

גנית או אודי מייזליץ כסיף, ממייזליץ כסיף אדריכלים. העבודה שלהם מדהימה: יש להם תרומה מכרעת לאיכות החלל הציבורי בישראל, וזה דבר שאנחנו לא רואים הרבה במציאות המקומית.

אורי כהן לצד וילה ב-Ruulo, הולנד. צילום: Rob Hart

אורי כהן לצד וילה ב-Ruulo, הולנד. צילום: Rob Hart

תגובות