חקוק באבן – האדריכל אילן פיבקו

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה ומעבירים אותו הלאה. והפעם: האדריכל אילן פיבקו.

האדריכל אילן פיבקו הוא הבעלים של משרד האדריכלים הנושא את שמו, שמעסיק כ-50 עובדים. המשרד מתעסק בעיקר במגורים בקנה מידה משתנה, החל מווילות גדולות ועד לשכונות של אלפי יחידות.

00020001

בית הצדף. צילומים: יגאל גבזה‎

00020003

אבן דרך

פרויקט בית הצדף ביפו היה אבן דרך אישית ומקצועית בקריירה שלי. הרעיון היה ליצור גישה אחרת לשימור, להשתמש בזמן כחומר עיצובי; להשאיר את הדברים הקיימים כמו שהם, בלי לנקות או לסדר. התכנון של שכונת וילה נובל במערב ראשון לציון, בעבור היזם ראובן כהן, הוא אבן דרך מסוג אחר. בזמנו לא האמנתי שאפשר לעשות משהו יוצא דופן על מגרש בגודל סטנדרטי עם תב״ע שנקבעה מראש, אבל יצאה שכונה מקסימה שפקחה את העיניים להרבה קבלנים שעד אז לא נטו להתחבר אלי.

באותו הרגע תעשיית בוני הדירות התחילה להבין שיש רווח באדריכלות. פתאום המשרד שלי עבר מהפך ענק, מתכנון של וילה פה, וילה שם, למאסות של בנייה במראה אחר ממה שהיה נהוג בשוק באותם זמנים, שגם גרפו רווחים גבוהים יותר. מאז דירות שנושאת את שמי כמעצב נמכרות מהר יותר ובמחירים גבוהים יותר. אז הבנתי שיש לי מה לעשות בשוק הרחב, ושאפשר לתת ערך מוסף גם מבלי שהתוצאה הסופית תצטרך לעלות הרבה יותר.

5

מגדל הגן. צילום: יעל פינקוס‎

1

מגדל הגן. צילום: יעל פינקוס‎

אבן נגף

תכנון המגדל על גדות נחל האיילון היה אתגר גדול. באותה עת כמעט ולא נבנו בכלל מגדלי מגורים חדשים, והמעטים שהיו ישבו על מגרשים רחבים ונבנו בצורות די סטנדרטיות – בניינים בצורת H עם ארבע דירות בכל קומה. במקרה הזה, בגלל המבנה של המגרש, הרעיון היה לצאת מהקופסא וליצור צורת מגורים אחרת, מעין וילה פרטית בשחקים ב-360 מעלות, שיוצרת תחושה שכל הקומה שלך.

אבן חן

כולם היו בני. כל פרויקט שבו אני עוסק באותו הרגע נראה לי הכי מדהים, הכי מעניין והכי מרתק. אין משהו שאני מתרפק עליו כי הוא נגמר. זה קצת כמו תסביך דון ז׳ואן: הכיבוש האחרון הוא המרתק ביותר.

שכונת פרס נובל. צילום: איתי סיקולסקי‎

שכונת פרס נובל. צילום: איתי סיקולסקי‎

שכונת פרס נובל. צילום: איתי סיקולסקי‎

שכונת פרס נובל. צילום: איתי סיקולסקי‎

אבני בניין

כמעט כל פרויקט חדש הוא אתגר מקצועי ולכן אני נוטה לראות בעצמי כאדריכל קונטקסטואלי: לכל פרויקט יש את ההקשר של הסביבה שלו, את בירור המושגים שלו. קודם כל אני בוחן עם מה יש לי עסק, אני אף פעם לא לוקח משהו כמובן מאליו, והפרקטיקה הזו גורמת למציאת מגוון פתרונות שלא חוזרים על עצמם.

בנוסף, בכל פרויקט מגיע השלב שבו אני מסתכל עליו כאילו לא ראיתי אותו מעולם, ולפעמים אני זורק הכל ומתחיל מחדש. אני מנתק את עצמי מההורות שיש לי על הפרויקט, ומסתכל באוביקטיוויות מהצד, מה שמאפשר לי לבחון אותו בעיניים חדשות ורעננות.

רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם

רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם

Oa_Photo012 Oa_Photo013 Oa_Photo015 Oa_Photo018

אבן החכמים

הסביבה שבה אני יוצר, ההתחברות לרבדים שונים, לסביבה, הבחינה מחדש של מושגים, של רפרנסים ושל מקורות השראה אד הוק: אין לי מקור השראה אחד אוניברסלי שנשאר איתי מתחילת הקריירה שלי ועד היום. הדיאלוג עם הסביבה על כל רבדיו הוא זה שמוביל את תהליך העבודה.

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

בלו גלילות. צילום: עמרי אמסלם

אבן פינה

יש שני פרויקטים שתכננתי, שבימים אלו נמצאים בשלבי גמר בנייה, שתי שכונות מגורים של כ-300 יחידות כל אחת: האחת בדרום תל אביב – רביעיית פלורנטין, והשנייה בגבול הרצליה-תל אביב בצומת גלילות – BLU. למרות ששני הפרויקטים נבנו באותן שנים, שניהם שונים זה מזה כי הם מתייחסים לאופי האורבני ששונה ממקום למקום. בפרויקט בפלורנטין הסמטאות, הרחובות והמסחר מתייחסים לקומת הרחוב, ואילו המגורים מוקמו בקומות העליונות. הפרויקט בצפון העיר מתייחס ל״ביתי הוא מבצרי״: שישה גלילים שיושבים על בריכת נוי, ואתה יכול להיכנס אליהם רק בגשר, שמנתק אותם מההמולה העירונית.

אילן פיבקו בצילום של מירי דוידוביץ לצד רביעיית פלורנטין

אילן פיבקו בצילום של מירי דוידוביץ לצד רביעיית פלורנטין

האבן המתגלגלת

הייתי רוצה להעביר את השרביט לאדריכל עופר קולקר, שותף במשרד קולקר-קולקר-אפשטיין, שמתכנן פרויקטים אלגנטיים, נקיים ומקצועיים, שהייתי שמח לראות כמותם יותר בארץ.

תגובות