חקוק באבן – האדריכל ארז אלה

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה. והפעם: האדריכל ארז אלה.

משרד HQ אדריכלים בתל אביב, וסניפו המתפתח בניו-יורק, יוסדו על ידי ארז אלה ב-2008 בתל אביב, לאחר שבמשך שנים היווה אלה חלק משמעותי בשניים ממשרדי האדריכלות הבולטים בעולם: בין השנים 1999-2005 הוא שימש כשותף זוטר ב-OMA P.C, משרדו של רם קולהאס, וכמנהל-שותף ב-REX (ניו יורק) בין 2006-2008. בין הפרויקטים שבהם היה מעורב בשנים אלו אפשר למצוא את פרוייקט ה-TVCC בבייג׳ינג, מוזיאון הוויטני בניו יורק ותיאטרון Wyly בדאלאס.

כיום מעסיק HQ כ-25 אדריכלים במשרה מלאה שחולקים אחריות לתכנון בניין העיריה החדש של גבעתיים, טרמינל תחבורה ציבורית בפתח תקווה, בית ספר לאמנות, אקדמיה למחול ומוסיקה, שני מרכזי אמנות במה, תכנון עירוני ואסטרטגי בתל אביב, בת ים ושדרות, ופרויקטים חשובים רבים נוספים.

בנוסף, אלה – שנכלל ברשימת האדריכלים המבטיחים מתחת לגיל  40 של מגזין Wallpaper – היה אוצר שותף של הביתן הישראלי בביאנלה לאדריכלות ונציה 2012, והחל מ-2011 הוא מוביל את יחידת המחקר ״תכנון מנגנוני״ במחלקה לאדריכלות בבצלאל.

MUSEUM PLAZA CBD. צילום: REX

MUSEUM PLAZA CBD. צילום: REX

אבן דרך

החזרה לישראל לאחר עשר שנים בהולנד ובניו יורק היא ציון דרך משמעותי בקריירה שלי. חזרתי ממשרד מאוד גדול, עם 60 עובדים, עם פרויקטים בכל העולם, מהחוף המערבי דרך אוסלו ועד איסטנבול, בטופ העולם. ואז אתה חוזר לישראל ושואלים אותך אם אתה מכיר את פקידת הרישוי, מתעסק בזוטות בירוקרטיות במקום להתעסק במהות. זה היה אתגר לא פשוט, אבל מאז הכל התפתח טוב אז אני לא מתלונן.

אבן נגף

האתגר שלי בתור אדריכל באופן כללי הוא לבנות ולתכנן משרד שבונה ומתכנן בניינים. ובאופן פרטני יותר, לתכנן ולבנות משרד בפעם השלישית מהתחלה, באקו-סיסטם הרבה יותר אכזרי, פחות סלחני, בלי רחמים מהסביבה העסקית שפועלת כאן, וכל זה תוך כדי שפורץ המשבר של 2008.

הספריה הציבורית של סיאטל, OMA. צילום באדיבות ברק פרידמן

הספריה הציבורית של סיאטל, OMA. צילום באדיבות ברק פרידמן

הספריה הציבורית של סיאטל, OMA

הספריה הציבורית של סיאטל, OMA. צילום באדיבות ברק פרידמן

אבן חן

הפרויקט הראשון שעבדתי עליו ב-OMA, כשהייתי אדריכל צעיר – הספריה הציבורית של סיאטל – להיות מעורב בקונספט, בתכנון ובתהליך הבנייה. זו הפעם הראשונה שהבנתי שפרויקט אדריכלי באמת יכול לשנות סביבה ותרבות בצורה קיצונית, שיצירתיות היא לא רק תוצר של עבודת האדריכל. אדריכל הוא לא גאון שעושה סקיצה אלא להפך: אתה צריך את הקונסטרוקטור ואת יועץ הבטיחות ואת החבר׳ה שעושים מחקר על ספריות ואת איש תקציבים, ובסוף, אם אתה עושה את זה טוב, אתה מרכז הכל ליד בניין או פרויקט קוהרנטי. למדתי הרבה מהפרויקט הזה.

sharona Office Tower. צילום: HQ

Sharona Office Tower. צילום: HQ

עיריית גבעתים. הדמייה: HQ

עיריית גבעתים. הדמייה: HQ

אבני בנין

הדבר הכי חשוב מבחינתי הוא נקיטת עמדה. כמתכננים, הכרחי שיהיה לנו עקרונות, שנבין מה אנחנו רוצים להציג בפרויקט ולדבוק בכך. לא מדובר רק על החומר שבו אנחנו משתמשים או על האסתטיקה המתבקשת, אלא מה המטרה האמיתית של הפרויקט: לשנות משהו חברתי, להוות מודל כלכלי, ולפעמים זו יכולה להיות גם עמדה אסתטית, אבל חשוב בסוף לעמוד על העקרונות ולהבין שאם אנחנו לא משיגים אותם משהו לא טוב קרה בדרך. בנוסף, אנחנו הרבה פעמים נוטים לשכוח שעל מנת להגיע לתוצאה טובה אנחנו צריכים יסודיות, התעמקות; באמת להבין, לא להתעצל – לא מחשבתית ולא פיזית. אני מאמין שרק ככה אפשר לעשות דברים כמו שצריך.

 אבן החכמים

מלחמת הכוכבים. יש משהו אחר? (אבל בלי הסרט האחרון בסדרה).

ארז אלה לצד ההדמייה של טרמינל התחבורה הציבורית החדש בפתח תקווה. באדיבות HQ אדריכלים

ארז אלה לצד ההדמייה של טרמינל התחבורה הציבורית החדש בפתח תקווה. באדיבות HQ אדריכלים

 אבן פינה

בימים אלו אנחנו עובדים על טרמינל תחבורה ציבורית בפתח תקווה. הפרויקט משקף תהליך כלכלי וחברתי שקורה במדינה בכמה עשורים האחרונים, שבו פרויקטים ציבוריים כמו מרכזי תחבורה ציבורית, המיועדים לאוכלוסיות חלשות יותר בדרך כלל, מתקשים לקבל מימון ציבורי מהמדינה. מי שנפגע מכך הוא הנוסע שצריך לעבור בשטחי מסחר (ובמילים אחרות: קניון) כדי להגיע לאוטובוס. הפרויקט מנסה להתמודד עם השאלה איך אפשר במסגרת הכלכלית והתרבותית שקיימת היום ולתת את השירות הכי טוב לנוסע.

תגובות