חקוק באבן – האדריכל מורן פלמוני

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה ומעבירים אותו הלאה. והפעם: האדריכל מורן פלמוני

משרד האדריכלים בניהולו של מורן פלמוני נוסד בשנת 1995, ומתמחה מאז בעבודה עם לקוחות פרטיים ויזמים עסקיים בארץ ובחו״ל. פלמוני, בוגר הפקולטה לאדריכלות בבצלאל, ידוע בזכות תכנון מוקפד של חללי פנים ושטחי חוץ, תוך שמירה על בהירות עיצובית ונוכחות מאופקת ושקטה כלפי הסביבה, האקלים והנוף.

בית בשרון. צילום: עמית גירון

בית בשרון. צילום: עמית גירון

בית בשרון. צילום: עמית גירון

בית בשרון. צילום: עמית גירון

אבן דרך

העבודה במשרד של עדה כרמי-מלמד, בראשית דרכי המקצועית, השפיעה על האופן שבו אני עובד. המשרד שלה היה קטן באותה תקופה, והעבודה הזכירה סטודיו באקדמיה: הדיאלוג היומיומי, השיחה והדיון האדריכלי תוך כדי העשייה. למדתי ממנה המון על הטוטאליות של המקצוע: עוד סקיצה ועוד סקיצה, בלי פשרות, עד שמגיעים לתוצאה האולטימטיבית שמרגישים שלמים איתה. זה משהו שהולך איתי עד היום.

בית בשפלה. צילום: עמית גירון

בית בשפלה. צילום: עמית גירון

בית בשפלה. צילום: עמית גירון

בית בשפלה. צילום: עמית גירון

אבן נגף

אחד האתגרים המקצועיים המשמעותיים שהתמודדתי איתם היה בנייה של מתחם נופש יוקרתי באי לפקדה ביוון. הקושי היה לבנות על צלע הר בתול ופראי, והמאמץ מבחינתי היה לשמור על הטבע, להתערב בו בצורה הכי צנועה ומאופקת שאפשר, מתוך הבנה שצריך להשאיר לטבע את הדרמה. חלקים גדולים מהפרויקט חפורים בתוך טופוגרפיה, כך שמצד אחד הוא נטוע בהר ומצד שני מביט לאינסוף של הים ומשאיר את התפקיד הראשי לסביבה ולא לאדריכלות.

מתחם נופש בלפקאדה, יוון

מתחם נופש בלפקאדה, יוון

מתחם נופש בלפקאדה, יוון

מתחם נופש בלפקאדה, יוון

אבן חן

הבית שלי הוא פרויקט אהוב עלי במיוחד. אני גר עם המשפחה שלי ביחידת דיור של שתי קומות בבניין בן שש יחידות דיור, שתכננתי במושבה האמריקאית ביפו. מעבר לעובדה שאני אוהב לגור בו, שמתי בתכנון דגש על הרגשת החופש שהוא מעניק לנו, והיה לי חשוב שהוא יהיה פרויקט מזמין שכיף להיכנס אליו ולחיות בו. הוא מתאים למידות שלנו ומאד מדויק מבחינת הצרכים והאהבות שלנו.

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

מתחם קרן במושבה האמריקאית, ת״א, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: עמית גירון

אבני בניין

הרעיון האדריכלי מתחיל במפגש עם אנשים. יש משהו ראשוני ומסקרן באינטראקציה שנוצרת בתחילת עבודה, כשכל צד מזמין את האחר אל תוך עולמו; שם מתחילה היצירה. קנה המידה האנושי המדויק הוא המרכיב הקריטי ביותר בתכנון חלל: הוא שעושה את ההבדל בין אוביקט צורני בלבד לאדריכלות שיוצרת מקום. לכן אני מנסה למצוא בכל פרויקט את הייחודיות שלו, ולתת לה מקום משמעותי בתכנון.

בית ברמת השרון. צילום: עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: צילום עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: צילום עודד סמדר

בית ברמת השרון. צילום: עמית גרון

בית ברמת השרון. צילום: עמית גרון

אבן החכמים

המקומות שמהם אני מקבל את ההשראה שלי הם מקומות שאני חוזר אליהם ומתרגש מהם שוב ושוב לאורך השנים. אלה יכולים להיות מקומות פיזיים, כמו חצר הראשונים המקסימה בקיבוץ דגניה א׳, שם נולדתי, מקום משמעותי בעבורי הרבה לפני שחשבתי ללמוד אדריכלות. זו יכולה להיות גם מוזיקה, שהיא אחת האהבות הגדולות ביותר בחיי, כמו שורה משיר של ניל יאנג:
It's better to burn out Than it is to rust.

בית בשפלה. צילום: עמית גרון

בית בשפלה. צילום: עמית גרון

אבן פינה

שניים מהפרויקטים המעניינים שאני עובד עליהם בימים אלה הם תכנון חאן מדברי בצומת הערבה, שישלב מסחר עם מלון בנוף מדברי, במקביל לתכנון הקמפוס החדש של סמינר הקיבוצים ברמת אביב, בשיתוף קימל אשכולות אדריכלים. זכינו בתחרות תכנון הקמפוס לפני 14 שנים ורק לפני שנתיים קיבלנו אור ירוק להתחלת עבודה, כך שאנחנו קצת יותר מבוגרים שזה טוב, אך לא מבוגרים מידי…

האתגר בפרויקט זה הוא לקחת קמפוס שהשתרע בעבר על 50 דונם במפלס אחד או שניים, ולתכנן קמפוס חדש במגרש שגודלו כרבע מהמגרש המקורי, תוך שמירה על אופייה האינטימי והמרחבים הירוקים של המכללה הקיימת.

חאן מדברי בצומת הערבה. פרויקט בתכנון

חאן מדברי בצומת הערבה. פרויקט בתכנון

חאן מדברי בצומת הערבה. פרויקט בתכנון

חאן מדברי בצומת הערבה. פרויקט בתכנון

האבן המתגלגלת

הייתי רוצה להעביר את השרביט לאדריכלים אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברגיש להם תרומה מכרעת לדרך שבה אנחנו מבלים כיום, והשפעה גדולה על תפיסת העיצוב העכשווית והקוסמופוליטית של מוסדות קולינריים ומקומות בילוי מקומיים.

תגובות