חקוק באבן – האדריכל עופר קולקר

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה ומעבירים אותו הלאה. והפעם: האדריכל עופר קולקר.

מזה 40 שנה פועל האדריכל עופר קולקר ביחד עם אחיו התאום, האדריכל אמיר קולקר, ועם האדריכל רנדי אפשטיין במשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים. השלושה – שהיו סגניו של רם כרמי בתקופה שהיה האדריכל הראשי של משרד השיכון – מקפידים להיפגש בכל בוקר, ומתכננים ביחד את כל הפרויקטים של המשרד. ״ככה אתה לומד שגם לאחרים מה יש להגיד״, הוא אומר, ״ואתה מוותר במידה רבה על האגו שלך״.

כיום המשרד פועל בשני סניפים – בתל אביב ובירושלים – ומתמחה בעיקר בבנייני ציבור, בפרויקטים ציבוריים ובתוכניות בנין ערים, מתוכניות מתאר לערים כמו ראשון לציון, הרצליה וחולון, ועד לשכונות ענק. בין הפרויקטים המפורסמים שתכנן המשרד אפשר למצוא את עיר הבה״דים בצומת הנגב, ששטחה רבע מיליון מ״ר; את תכנון מכללת תל אביב יפו ושיפוץ היכל התרבות בתל אביב; שותפות בהקמת בית העירייה בכיכר ספרא, ותכנון בניין מבקר המדינה ובניין משרד החוץ בירושלים; ועוד.

עיר הבה״דים. צילום: מבט לנגב הקמה בע״מ

עיר הבה״דים. צילום: מבט לנגב הקמה בע״מ

עיר הבה״דים. צילום: מבט לנגב הקמה בע״מ

עיר הבה״דים. צילום: מבט לנגב הקמה בע״מ

אבן דרך

הזכייה במקום השני בתחרות לתכנון בית המשפט העליון בירושלים ב-1986, כשהיינו משרד צעיר בן ארבע שנים, והזכייה בתחרות להקמת בניין משרד החוץ ב-1996, היו שני ציוני דרך משמעותיים למשרד. לימים זכה בניין משרד החוץ בפרס של איגוד האדריכלים האמריקאי, ובאותה תקופה הרגשנו ש״כבשנו את ההר״, כפי שרם כרמי התבטא לאחר שהוא זכה בתכנון בית המשפט העליון.

משרד החוץ, ירושלים‎. צילום: עמית גרון

משרד החוץ, ירושלים‎. צילום: עמית גרון

אבן נגף

האתגר המקצועי שאנחנו מתמודדים איתו בכל יום הוא זהה: מדברים עם הלקוח, מתכננים בניין, מוציאים אותו לפועל, ומקווים שהוא מתפקד ושהלקוח מרוצה. זה חוזר על עצמו בכל פעם מחדש, ובכל פעם יש רק הזדמנות אחרונה אחת; אם אתה מצליח בה, יהיו עוד הזדמנויות, ואם אתה לא מצליח זו הייתה ההזדמנות האחרונה. אתה לא יכול להתייחס לכך פחות מזה.

מרכז כינוסים ע״ש לופאטי, מכון ויצמן‎. צילום: עמית גרון

מרכז כינוסים ע״ש לופאטי, מכון ויצמן‎. צילום: עמית גרון

אבן חן

הפרויקט שאני הכי אוהב בכל פעם הוא הפרויקט שעוד לא בניתי. בכל האחרים אני מוצא פגמים, חוסר שלמות, חוסר שביעות רצון כזה או אחר. אני תמיד מקווה להצליח בפרויקט הבא יותר ממה שהצלחנו בפרויקט הקודם.

מגדל מגורים בשדרות רוטשילד 30, תל אביב. צילום: עמית גרון

מגדל מגורים בשדרות רוטשילד 30, תל אביב. צילום: עמית גרון

אבני בניין

אנחנו עושים אדריכלות חפה מאופנות שיגרמו לה להתיישן בטרם זמנה. כמובן שאנחנו עובדים ברוח הזמן – מחדשים, מוסיפים חומרים ומשתמשים בטכנולוגיות עכשוויות – אבל בסופו של דבר אני מקווה שאנחנו מתכננים בניינים שעמידים לאור זמן, שאין להם בלייה ויזואלית או אמנותית; בניינים ״ארוכי טווח״, חלק מהסביבה העירונית שבה הם נמצאים, ושגם מייצרים את הסביבה העירונית ונשארים בה לאורך זמן כחלק ממכלול שלם.

היכל התרבות. צילום: עמית גרון

היכל התרבות. צילום: עמית גרון

אבן החכמים

בכל מקום שבו אנחנו פועלים המקום עצמו הוא מקור ההשראה שלנו: אנחנו מנסים להבין את הסביבה שבה אנו פועלים, ומשתמשים בכל עולם האדריכלות שקדם לנו כמקור השראה. יש לנו ספרייה ענקית, אנחנו מקיימים שיח אדריכלי מפותח, ויש לנו רשימה ארוכה של גיבורים. אנחנו מגלים אותם כמו שמגלים זהב בתוך מי נחל זורמים, בכל פעם מחדש. רק עכשיו חזרתי מחו״ל עם ספר ענק במשקל 12 ק״ג על אדריכל ספרדי שסחבתי כל הדרך לארץ.

בית חנינא, view point הדמיות

בית חנינא, view point הדמיות

אבן פינה

בימים אלו אנחנו עובדים על תכנית מפורטת לביצוע קטע בצפון מערב תל אביב, מצפון לשדה דב, בין דרך נמיר לחוף הים. התכנית כוללת 4,000 יחידות דיור ואנחנו מקווים שלפני שיעברו ימינו נראה את הפרויקט חי ופועם כמו חתיכה של עיר שקיימת כבר 100 שנה. במקביל אנחנו עובדים גם על פרויקט בבית חנינא בירושלים: זו הפעם הראשונה שאנחנו מתכננים קומפלקס המיועד לאוכלוסיה ערבית, בעל מאפיינים של בנייה יהודית מודרנית.

המכללה האקדמית תל אביב (צילום: עמית גרון) ואדריכל עופר קולקר

המכללה האקדמית תל אביב (צילום: עמית גרון) ואדריכל עופר קולקר

האבן המתגלגלת

הייתי רוצה להעביר את השרביט לאדריכל גידי בר אוריין, מבר אוריין אדריכלים, שיצר שפה אדריכלית מקומית ששייכת לתל אביב, ויחד עם זאת מחדשת את העיר, יוצרת עיר יפה ומודרנית, עם שפה אדריכלית מודרנית, שממשיכה את ההיסטוריה של העיר.

תכנית צפון מערב ת"א (3700)

תכנית צפון מערב ת״א (3700)

תגובות