חקוק באבן – SO ARCHITECTURE

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה. והפעם: האדריכלים שחר לולב ועודד רוזנקיאר.

שחר לולב ועודד רוזנקיאר הקימו את SO ARCHITECTURE מתוך רצון להוביל תכנון ועיצוב עכשווי של בתים, בניינים, ערים וסביבות חיים, התואמים את החלומות והשאיפות  של יחידים וקהילות במציאות משתנה ומתפתחת. מאז הקמתו מנסה המשרד להציב לעצמו, כמו גם לסביבה שבה הוא פועל, רף של חדשנות קונספטואלית ודייקנות בפרטים, במסגרת הדיאלוג המתמיד בעשייה האדריכלית בין כלכלה, קהילה, אידיאולוגיה, קיימות ואסתטיקה.

במהלך שנות פעילותו זכה המשרד בפרסים בתחרויות פתוחות בארץ ובחו״ל – ביניהן פרס על מקום רביעי בתחרות לתכנון מוזיאון אום אל פחם, פרס על מקום שני בתחרות לתכנון בית אקולוגי מטעם איגוד האדריכלים האמריקאי, ופרס על מקום שני בתחרות לתכנון בי״ס לקהילת חב״ד בנצרת עילית. בשנת 2012 זכה המשרד בפרס ראשון בתחרות הפתוחה לתכנון מוזיאון הטבע בירושלים יחד עם משרד שוורץ בסנוסוף.

כיום מונה המשרד כ-14 מתכננים והוא עסוק בימים אלו בתכנון פרוייקטים במנעד רחב – תוכנית בינוי מחייבת לשכונה בפרדס חנה, פרוייקט בנייה רוויה במסגרת תקנות דיור למשתכן בעפולה, בנייני מגורים במסגרת תמ״א 38 בחיפה, מפעלים לחברות מסחריות, מבני תעסוקה ומסחר בטבריה, שכונות מגורים קיבוציות במספר קיבוצים, בתי יוקרה, עיצוב פנים למשרדים ועוד.

מוזיאון הטבע בירושלים, בשיתוף שוורץ בסנוסוף אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

מוזיאון הטבע בירושלים, בשיתוף שוורץ בסנוסוף אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

מוזיאון הטבע בירושלים, בשיתוף שוורץ בסנוסוף אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

מוזיאון הטבע בירושלים, בשיתוף שוורץ בסנוסוף אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

אבן דרך

הזכייה בתחרות הפתוחה לתכנון מוזיאון הטבע בירושלים יחד עם גבי שוורץ הייתה אבן דרך משמעותית בהתפתחות המשרד. הפיתרון שהצענו בתכנון המוזיאון, שגודלו הסופי יהיה קרוב ל-23,000 מ״ר, הוא כזה היוצר דיאלוג מכבד עם סביבתו: מוזיאון שהוא חלק מפארק ציבורי שמציע לכל אזרחי ישראל הצצה לתוכו, ושימוש במרחבי גינות הגג שבו. בכך הוא הופך לחלק מהחלל הציבורי העירוני המונגש לכל, לא רק לבאי המוזיאון. המוזיאון חפור ברובו בקרקע מתוקף התב״ע, אך עם זאת מאפשר כניסת אור ואוורור טבעי כחלק מאבני הבניין שלו. הרעיון המרחבי של תכנון המוזיאון בנוי כגריד של שלוש רצועות אנכיות וארבעה מפלסים בכל רצועה, בדומה לשיטת הבניה באבן האופיינית כל כך לירושלים.

אבן נגף

האתגר היום יומי שלנו הוא לרתום את כלל האינטרסים, חוקי התכנון, צוות התכנון ומקבלי ההחלטות להצטרף אלינו, לאג׳נדה של יצירת מציאות פיזית עכשווית המיטיבה עם היחיד והחברה בכל פרויקט. הפיתרון הטוב והמעשיר את המציאות הפיזית והתרבותית שלנו כאן הוא בדרך כלל קשה יותר מחשבתית מברירת המחדל או משמירה על דפוס קיים. פיתרון כזה מחייב אומץ, עבודה קשה ושכנוע פנימי של צוות התכנון והיועצים, ושכנוע של גורמים נוספים בתהליך התכנון, הרישוי והביצוע.

חשוב להקשיב ולחבר בין האינטרסים, השאיפות ומכלול הצרכים באמצעות התכנון. זה מעשה ארכיטקטוני כמו גם חברתי ותרבותי, וזה גם היופי והאתגר הגדול במקצוע שלנו. כשהכל מתחבר זה סיפוק אדיר, גם אם לעיתים ביום יום הדבר מרגיש כמו סיזיפוס במעלה ההר או דון קיחוטה מול תחנות הרוח.

מתחם מגורים הברוש בעפולה. הדמיה: רון אלון

מתחם מגורים הברוש בעפולה. הדמיה: רון אלון

יקב בוטיק ומתחם אירוח בגולן. הדמיה: so אדריכלים

יקב בוטיק ומתחם אירוח בגולן. הדמיה: so אדריכלים

אבן חן

פביליון ברצלונה של מיס ואן דר רואה, בזכות האיזון המושלם שבין פשטות ומורכבות ובין ריק למלא; וגם מוזיאון קונטסהאל של רם קולהאס ברוטרדם, אבן חן אמיתית בכל הקשור לתכנון פרוגרמה וסירקולציה בחתך. מתוך הפרויקטים של המשרד בחרנו בפרוייקט הברוש בעפולה: שישה מבני מגורים בני עשר קומות היוצרים בלוק אורבני אינטנסיבי סביב גן ירוק לרווחת הציבור, המאפשר מקום למנוחה, שיחה ומשחק תוך שהוא משתפע בחלקו ומאפשר חנייה מקורה תחתיו.

אבני בניין

עקרונות העבודה המנחים שלנו הם להקשיב ליזם ולשטח, לחקור את כלל הפרמטרים המשפיעים וכלל האינטרסים הפועלים, לגבש עמדה וחזון סטרוקטורלי פרוגרמתי, פונקציונלי וכלכלי לפרוייקט. חזון הנשען גם על הקול הפנימי אך בעיקר על ניתוח מעמיק וסינתזה, שמוצאת את המאחד בין האינטרסים הציבוריים והפרטיים השונים, ומצליחה ליישב ביניהם תרבותית, כלכלית ופונקציונלית. אנו מאמינים בשכנוע ובעבודת צוות תוך יצירת סביבה תכנונית שבה כלל המעורבים תורמים להגשמת חזון תכנוני משותף.

70 יחידות דיור, רח׳ אחד העם, תל אביב, ביחד עם משרד פיצו קדם אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

70 יחידות דיור, רח׳ אחד העם, תל אביב, ביחד עם משרד פיצו קדם אדריכלים. הדמיה: so אדריכלים

בית YO, מבט מחלל עבודה לכיוון היער דרך הפאטיו. צילום: שי אפשטיין

בית YO, מבט מחלל עבודה לכיוון היער דרך הפאטיו. צילום: שי אפשטיין

אבן החכמים

מקורות ההשראה שלנו רבים, וקשה לבודד אותם ביחס לכל פרויקט. ביניהם אפשר למנות את האדריכלים פיליפו ברונלסקי, מיס ואן דר רואה, לה קורבוזיה, רם קולאהס, אלוורו סיזה ואדוארדו סוטו דה מורה; את נופי הקיבוץ ששנינו גדלנו בהם ואת אתרי הבניה ששנינו חיים בהם; ובתחומי תרבות נוספים: אלמודובר, בגלל הסינתזה והסופר-פוזיצייה של סיפורים ומסרים; ג׳וזה סארמגו, על התיאור האסוציטיבי שמרפרף בין פרטים קטנים לרעיונות גדולים; נתן יונתן, שמעביר תחושות של טבע ישראלי בדיוק ואהבה; מאיר אריאל שמאלתר ג׳ז עם השפה העברית, על ידי חיבורים והקשרים חדשים; ציורים של רפאל, אלברכט דירר, דיויד הוקני, ורמיר, לוסיאן פרויד; הפסלים רודאן, איסאמו נאגוצ׳י ואלכסנדר קאלדר. כולם ועוד כמה מרגשים ומלמדים אותנו על אור, רגש, תנועה, שפה, טקסטורה וחומר.

פרס על מקום שני בתחרות פתוחה לתכנון בי״ס לקהילת חב״ד בנצרת עילית, בשיתוף גבי שוורץ. הדמיה: so אדריכלים

פרס על מקום שני בתחרות פתוחה לתכנון בי״ס לקהילת חב״ד בנצרת עילית, בשיתוף גבי שוורץ. הדמיה: so אדריכלים

 

הצעה לתחרות מוזיאון האתנולוגיה, בודפשט, בשיתוף אדריכל יונתן נתניאן. הדמיה: so אדריכלים

הצעה לתחרות מוזיאון האתנולוגיה, בודפשט, בשיתוף אדריכל יונתן נתניאן. הדמיה: so אדריכלים

אבן פינה

אנחנו לא מאמינים בהתמחויות צרות וכן מאמינים בניסיון מצטבר, תשוקה, ועבודת צוות. עוד לא יצא לנו לתכנן מגורים ותעסוקה בקנה מידה של ״היבריד״, של מרחב עירוני ציבורי גדול הנשען על יחידת נוף משמעותית כמו פארק או חוף ים. היינו שמחים לתכנן מרחב שכזה בצפיפות אורבנית, הכולל בתוכו מגורים מסחר ופרוגרמות נוספות.

האבן המתגלגלת

היינו רוצים להעביר את השרביט לאדריכלים עופר רוסמן ורוני אביצור מסטודיו xs, השותפים במשרד האדריכלים הירש רוסמן אביצור. הסטודיו הוא משרד אדריכלים יחודי שעוסק בנושא חשוב ובצורך שהולך ומתרחב: תכנון פיתרונות אדריכליים לדירות קטנות, יעילות ומעוצבות במרחב העירוני.

שחר

שחר לולב (מימין) ועודד רוזנקיאר. צילום: בועז לניר

בית יד לבנים, נשר. צילום: שי אפשטיין

בית יד לבנים, נשר. צילום: שי אפשטיין

תגובות