טרי טרי

 

זה עיצוב? זאת אמנות? האם זה בכלל משנה? בסוף השבוע שעבר ננעל היריד "עיצוב טרי", שהוצג כחלק מיריד האמנות הוותיק "צבע טרי". מבין עשרות פרויקטים מפתיעים בחרנו בקושי רב כמה מעצבים מסקרנים שהעבודות שהציגו מתקיימות על התפר שבין עיצוב לאמנות

 

ביתן אבן קיסר ביריד "עיצוב טרי", 2014

ביתן אבן קיסר ביריד "עיצוב טרי", 2014

 יריד האמנות "צבע טרי" שננעל בסוף השבוע שעבר שילב בתוכו זאת השנה השנייה גם עיצוב. התערוכה "GAMVEGAM" של אבן קיסר בשיתוף גלריית "דיזיין ספייס", שבמסגרתה הציגו 11 מעצבים הצעות עיצוב מקוריות במשטחי אבן קיסר, הייתה רק אחת מתוך עשרות יצירות עיצוב ו- Design Art שהוצגו לצד ביתני האמנות. השילוב האורגני שנוצר המחיש עד כמה מטושטשים הם הגבולות בין עיצוב לאמנות בשיח העכשווי. מתוך עשרות המעצבים ביריד סימנו כמה פרויקטים מסקרנים שחוזרים אל עבודת היד, אל הפריט החד-פעמי (one off) ומתקיימים על התפר שבין עיצוב לאמנות.

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

 

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

שומרי הרחוב

מיקום הסטודיו של צמד המעצבים אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ באזור הנגרים של פלורנטין הוא שנתן להם את ההשראה לפרויקט Street Capture: "באזור יושבים כבר משנות השישים נגרים, רפדים ובעלי מלאכה", מספר צוקרמן. "בלילה מתמלא המתחם בצעירים היוצאים לברים ולמועדונים. עוד שלוש שנים יימחק האזור כולו כחלק מתכנית בנייה של העירייה, ובפרויקט ניסינו להנציח אותו לפני שייעלם. תלינו פלטות של עץ גולמי ברחובות – ונתנו לדברים לקרות. היינו מגיעים בבקרים ורואים איך שכבות של ציורי גרפיטי מתחילות להבנות להיווצר עליהן". לבסוף הורידו את הפלטות מהקיר ויצרו מהן מגוון רהיטים שימושיים: מזנון, שולחן סלון, שרפרפים ותמונות קיר. העבודות שמכילות בתוכן את המטען התרבותי של אזור הנגרים מערערות על הגבולות שבין דו-ממד לתלת-ממד, בין ציור לאובייקט שימושי, בין הרחוב לחלל הביתי.

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

Street Capture, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ

שייף לי שולחן

"כמו קמטים בפניו של קשיש או טבעות בגדע העץ, כך גם נייר השיוף מעיד על הסביבה שהתקיים בה ועל הידיים שעבדו בו", מספר המעצב הצעיר בוגר בצלאל אבי פדידה. סדרת האובייקטים "Grit" שהציג ביריד – שולחנות, גופי תאורה ורהיטי נוי מעץ אלון, משלבים בתוכם ניירות שיוף שחוקים. "נייר השיוף הופך לסוג של קנבס" מסביר פדידה, שאוסף ניירות שיוף שנזרקים ממפעלים, ושוחק עליהם מגוון עשיר של עצים לקבלת פסים וטבעות בגוני אדמה יפהפיים.

Grit, אבי פדידה

Grit, אבי פדידה

Grit, אבי פדידה

Grit, אבי פדידה

 הביצה שהתחפשה

את ביצי הענק שעוצבו במיוחד ליריד יצרה אמנית הקרמיקה מרתה ריגר במפעל פורצלן מסורתי במחוז ג'יאנשי בסין. ריגר עצרה את תהליך הייצור המתועש של המפעל, הוציאה מתוך פס הייצור פריטים, הוסיפה להם צורות מקוריות משלה, הציעה עיבוד חדש, ועיטרה אותם בצורה סינית מסורתית לכאורה – אך כפי שזר תופס צורה סינית מהי, כשלפועל סיני ייראה העיטור זר ומשובש.

שם הפרויקט: "כחול לבן Made in China", מצביע על המתח שבין הייצור ההמוני לעשייה אומנותית של פריט אחד וייחודי, ועל "יחסי הכוחות" בין המערב לסין: לעין מערבית ייראו הביצים של ריגר כיצירות סיניות לכל דבר, אך התעמקות נוספת תגלה התערבות של אמנית מערבית שמביאה מטען חדש אל הביצה הסינית המסורתית.

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

 

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

 

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

כחול לבן Made in China, מרתה ריגר

 עוד בלטו לטובה קולקציית זיקיות סרוגות של מעצבת הטקסטיל איריס ארד, שסריגתה הפיסולית יוצרת חיות מלאות טקסטורה ושובות לב, ומנורות המשי של אלבי צרפתי ל-Aqua Creations, ששומרות על השימוש בבד המזוהה של המותג, אך את הצורות האורגניות שאפיינו גופי תאורה קודמים תפסו כעת צורות גיאומטריות נקיות יותר.

זיקיות סרוגות, איריס ארד

זיקיות סרוגות, איריס ארד

 

זיקיות סרוגות, איריס ארד

זיקיות סרוגות, איריס ארד

 

אקווה קריאיישנס

אקווה קריאיישנס

כחברת עיצוב בינלאומית אשר תמיד מחפשת מקורות השראה ושיתופי פעולה רעננים, נהנינו לגלות פרויקטים מפתיעים – אשר מציבים את זירת העיצוב הישראלית במקום של כבוד לצד מקבילותיה בעולם. תהליך העבודה על ביתן אבן קיסר ביריד לצד גלריית Design Space היה מרתק, ונתן לנו הזדמנות לעבוד עם דור חדש של מעצבים תעשייתיים, שמתחו את גבולות החומר והציעו שימושים חדשניים ומקוריים למשטחי הקוורץ של החברה.

ואזות בעיצובם של שירה קרת ואיתי לניאדו לתערוכת GAMVEGAM

ואזות בעיצובם של שירה קרת ואיתי לניאדו לתערוכת GAMVEGAM

 

תגובות