כחומר ביד היוצר

כשליאת פרייז תכננה את בית הספר למצויינות של אסותא, היה לה ברור שלשטחים הציבוריים היא תרצה להשתמש במשטחי אבן קיסר, למרות שאלו לא כללו מטבחים או חדרי אמבטיה. פרייז, שמשרדה מעניק מגוון שירותים בתחום האדריכלות והתכנון ונחשבת למומחית בתחום הדיור המוגן, מספרת שבכל עשרות הפרויקטים של מירב רשתות הדיור המוגן, הפרויקטים שתכננה היא השתמשה במשטחי אבן קיסר בכל המטבחים, כך היא למדה על העמידות והאיכות שלהם״.

בית הספר למצויינות אסותא. צילום: עידן גרוס

בית הספר למצויינות אסותא בתכנון משרד פרייז אדריכלים. צילום: עידן גרוס

בית הספר למצויינות אסותא. צילום: עידן גרוס

בית הספר למצויינות אסותא בתכנון משרד פרייז אדריכלים. צילום: עידן גרוס

״יצאנו מהקופסה שאומרת שאבן קיסר זה רק מטבחים. כל פרויקט דיור מוגן שתכננתי כולל מאות מטבחים, וקשה להתחרות בעמידות שלהם. לכן אני לא חוששת להשתמש במשטחים של אבן קיסר גם ברצפות ובחיפויים. כך, המשטחים מלווים אותנו באסותא כבר בכניסה ולאורך כל השטחים הציבוריים בחיפויי רצפה. ומכיוון שבית הספר מיועד לרופאים מומחים מכל העולם, היה לי חשוב לעבוד עם חברה ישראלית, שבנוסף גם מספקת מנעד רחב של אפשרויות עיצוביות״.

שימוש לא שגרתי במשטחי אבן קיסר אפשר למצוא גם אצל גלית אבינועם, שעיצבה את עמדות הבידוק הבטחוני החדשות בנתב״ג עם דגם 5134 מסדרת העורקים. ״היה דיון שלם על המשטח של העמדה״, היא מספרת. ״בחנתי המון דוגמאות של ספקים בחו״ל ובארץ, וגם לי היה חשוב להשתמש בספק מקומי, בגלל שזה שדה התעופה הלאומי שלנו בארץ, ואבן קיסר היא דוגמה לחברה ישראלית שמצליחה גם בארץ וגם בחו״ל״.

עמדת הבידוק הבטחוני בנתב״ג. צילום: אסף הבר

עמדת הבידוק הבטחוני בנתב״ג בעיצוב גלית אבינועם. צילום: אסף הבר

עמדת הבידוק הבטחוני בנתב״ג. צילום: אסף הבר

עמדת הבידוק הבטחוני בנתב״ג בעיצוב גלית אבינועם. צילום: אסף הבר

״לעומת חומרים אחרים שמקבלים בלאי גבוה יחסית בשימוש בעצימות גבוהה, או שהמראה שלהם לא אחיד, העמידות של משטחי אבן קיסר היא דבר קריטי במקום עם תנועה רבה ועם מקדם בלאי גבוה. המשטחים של העמדה נחתכו ב־CNC, וכל המכשור הוטמע בתוכה. החומר עצמו אמנם לא נמצא בשימוש בטרמינל, אבל הוא מאוד מתאים מבחינת הגוון לנראות הכוללת של החלל ובגלל זה הוא כמעט ולא מורגש״.

סיגל זבורוף אוהבת גם היא לשבץ את משטחי אבן קיסר בדרכים לא קונבציונליות, במיוחד בחיפויים בלובאים (מבואות) של מבני מגורים. ״מבחינתי אבן קיסר היא כמו פאלטה, כמו לוח״, היא אומרת. ״אני אוהבת שהוא יודע לעבוד בחללים שהם heavy duty, שיש בהם תנועה גדולה מאוד של קהל שלאו דווקא מתייחס למה שקורה מסביבו, שמגיע עם עגלות תינוק או אופניים. ואם אבן קיסר הוא חומר טוב למשטחים במטבח, מקום שכל הזמן קורים בו דברים מבחינת הפעילות שמתרחשת בו, זה אומר שהוא יכול להתאים לכל שימוש אחר.

״בנוסף לכך שאבן קיסר יודעת לתת מענה מבחינת חומר קשיח מצד אחד, מצד שני הוא גם אלמנט עיצובי שאני יכולה ליצור בתוכו טקסטורות ומרקמים שונים. זה פשוט ענין של אומץ ותעוזה. הוא מאפשר שימוש במשטחים גדולים ורחבים ללא תפרים, עם מרקם אחד, ליצור חלל שכמעט ואין בו תפרים, וזה היופי שבו. וככל שאדריכלים ומעצבים ייחשפו יותר לפרויקטים כאלו נראה את התעוזה הזו גם ברצפות, בחיפויי קיר, במשרדים ובבנייה רוויה״.

לובי בעיצוב סיגל זבורוף. צילום: עידן גור

לובי בעיצוב סיגל זבורוף. צילום: עידן גור

״הלוחות של אבן קיסר הם חומר ביד היוצר״, היא מסכמת. ״הם לא נשברים, אפשר להגיע איתם לכל צורה שאני רוצה. אני יכולה ליצור איתם עליהם איזה פאטרן שאני רוצה: כיתוב, טקסטורות, פסים. אפשר לעשות איתו כל מה שרק עולה במוחי: ספסלים, הכל, וזה היופי שבדבר. אני מקבלת אריח שמבחינת הצבע שלו לא משתנה, וזה מה שאני רוצה. אם הייתי רוצה להשתמש באבן טבעית שהצבע שלה ישתנה זה מה שהייתי עושה, אבל זה קנבאס קשיח שאין שני לו. מרגע ששמת אותו אתה יכול לשכוח מממנו. התחזוקה היא אפס, היופי הוא לנצח״.

לובי בעיצוב סיגל זבורוף. צילום: עידן גור

לובי בעיצוב סיגל זבורוף. צילום: עידן גור

תגובות