כשעיצוב וטכנולוגיה פוגשים תעשייה

מעצב אופנה המשתמש במודל מתמטי כדי ״לגדל״ נעליים במראה מפוקסל ובגרדיאנט צבעוני; שמלת ״עכביש״ בהדפסת תלת־ממד, שחלקים ממנה יכולים לזוז כדי להגן על מי שלובשת אותה; רובוט שבונה גשר להולכי רגל מעל תעלה באמסטרדם, גם הוא בהדפסת תלת־ממד: אלו רק חלק מהאוביקטים שמוצגים בתערוכה Hello Robot, שמוצגת בימים אלו במוזיאון העיצוב של ויטרה בגרמניה.

התערוכה, הכוללת יותר מ־200 מוצגים מתחומי העיצוב והאמנות, מציגה כיצד מעצבים מגיבים לטכנולוגיות חדשות ומשתמשים בהן כדי לשנות את העולם. והיא לא לבד: כך לדוגמה, גם התערוכה פחד ואהבה - שחנכה את משכנו החדש של מוזיאון העיצוב בלונדון – מציגה כיצד 11 מעצבים משתמשים באסטרטגיות שונות, באפליקציות חכמות, בטכנולוגיות מידול מתקדמות ובחשיבה יצירתית, כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר.

נעל המולקולה של Francis Bitonti Studio Inc. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

נעל המולקולה של Francis Bitonti Studio Inc. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

שמלת העכביש של Anouk Wipprecht. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

שמלת העכביש של Anouk Wipprecht. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

הרובוט של Joris Laarman לחברת MX3D. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

הרובוט של Joris Laarman לחברת MX3D. צילום: מוזיאון העיצוב של ויטרה

ואמנם, בעידן הנוכחי, כדי לייצר ערך מוסף ולהיות גורם משמעותי ורלוונטי בשדה העיצוב, כבר לא מספיק רק להציע פתרונות מהירים או לתת מענה לטרנדים ברי חלוף. לא כל שימוש חד פעמי בטכנולוגיה חדשה הוא בהכרח חדשני, והאתגר של מותגים וחברות בתחום העיצוב הוא ליזום ולהיות עם אצבע על הדופק, ולא להיגרר אחר אופנות מתחלפות.

כך, השימוש בטכנולוגיה בשירות העיצוב הוא אחד הכלים שבהם משתמשות חברות מובילות כדי להעמיק את אחיזתן בשוק שאותן הן מובילות. דוגמה לחברה כזו היא אבן קיסר, שמידי שנה מוציאה לשוק דגמים חדשים, פורצי דרך מבחינה טכנולוגית. לא מדובר בתהליך חד פעמי, כפי שמציין אלי פייגלין, סמנכ״ל השיווק של אבן קיסר. ״זה תהליך מתמיד שקורה במהלך כל השנה. לא מדובר בישיבה אחת בשנה שבה אנחנו חושבים מה יהיו הדגמים החדשים שנוציא בשנה הבאה״, הוא מספר.

דגם 4033 Rugged Concrete

דגם 4033 Rugged Concrete מקולקציית 2017 של אבן קיסר. צילום: Tom Mannion

״אנחנו כל הזמן עובדים בזה: מחפשים השראה ורעיונות, בתוך ומחוץ לחברה, בין אם אלה רעיונות שאנחנו מעלים, שאנחנו חושבים שהם רלוונטיים ושנדע לתרגם אותם למוצר, ובין אם אלה רעיונות שנתמכים על ידי היכולת שלנו לשקף טרנדים גלובליים. בסופו של דבר התפקיד שלנו הוא להחליט איזה טרנד הוא בר חלוף ומה כאן להישאר; מה רלוונטי למוצרים שלנו ומה פורץ דרך מבחינה עיצובית״.

בימים אלה אבן קיסר גאה להשיק את קולקציית הצבעים לשנת 2017 עם שבעה דגמים חדשים, ביניהם דגם Rugged Concrete 4033, עיצוב פורץ דרך במשטחי קוורץ במראה בטון מחוספס, גולמי וגס. ״היינו הראשונים בתחום משטחי הקוורץ לזהות את הביקוש למראה הבטון״, אומר פייגלין. ״המוצר תפס חזק ומאז שיפרנו את היכולות הטכנולוגיות שלנו, כדי להשיק משטח שמדמה בטון בצורה ממש טובה״.

מטבח עם דגם 4033 Rugged Concrete

מטבח עם דגם 4033 Rugged Concrete מקולקציית 2017 של אבן קיסר. הדמייה: אבן קיסר

״המהלך התאפשר בזכות השילוב בין הבנה עיצובית ליכולת טכנולוגית פנימית יחודית שפותחה פה. חשוב לציין שכל הטכנולוגיות שלנו הן כאלו שאנחנו מפתחים בתוך אבן קיסר, והן אלה שמאפשרות לנו להשיק מידי שנה מוצרים פורצי דרך. חקרנו איך נראה בטון טבעי ברמת הניואנסים עד שהצלחנו לתרגם את הפרטים ליכולות טכנולוגיות. זה לא לאחר יד: אפשר ליצור מראה יותר קר או יותר חם, ערבובים כאלו ואחרים, יש הרבה מחשבה מאחורי הפרטים; זה ידע עיצובי שפוגש תעשייה״.

הדגמים החדשים של קולקציית 2017, שעונים על הצורך של השוק במראה טבעי של גרניט או שיש, עם היתרונות של משטחי אבן קיסר, קשורים לטרנד נוסף – החזרה לטבע. ״זה טרנד שאנחנו מזהים ופעילים בו מספר שנים, וגם פה היכולות הטכנולוגיות שלנו פתחו לנו אפיקים חדשים ואיפשרו לנו לתת פרשנות מרחיבה וחדשנית שאין אותה בטבע. זה נראה טבעי, עם שילוב נכון של צבעים ופרטים, אבל זו הפרשנות העיצובית שלנו״.

דגם 5143 White Attica מקולקציית 2017 של אבן קיסר

דגם 5143 White Attica מקולקציית 2017 של אבן קיסר. צילום: Tom Mannion

דגם 6313 Turbine Grey

דגם 6313 Turbine Grey מקולקציית 2017 של אבן קיסר. צילום: Tom Mannion

 

תגובות