להרגיש את החומר

בשבוע העיצוב שהתקיים במילאנו בחודש אפריל, הציגה המעצבת רונה מיוחס קובלנץ ביריד Designjunction את שיתוף הפעולה האחרון שלה עם אבן קיסר – שולחן 1141. המשטח העליון של השולחן – שקיבל את ההשראה שלו מצורתה הטבעית של האבן במחצבה, לפני הסיתות והעיבוד שלה – יוצר בחיתוך סי-אן-סי במים משאריות של דגם 1141, ומכאן גם קיבל את שמו.

״מי שמכיר את הדברים שאני עושה מצפה לראות לרוב מוצרים בייצור תעשייתי״ היא מספרת, ״אך הפעם בחרנו לייצר את השולחן במהדורה מוגבלת, למרות שהוא מיוצר בשיטת ייצור תעשייתית. זה פתח לנו דלתות לקהל שונה ממה שאנחנו רגילים אליו, כמו גלריות ואוצרים, ובעקבות העניין שנוצר החלטנו להרחיב את הקולקצייה לחמישה שולחנות באותה השפה״.

1141_rmkdesign_YoavGurin_1

שולחן 1141. צילומים: יואב גורין

1141_rmkdesign_YoavGurin_4

שולחן 1141. ההשראה התקבלה מצורתה הטבעית של האבן במחצבה

מיוחס-קובלנץ, שלמדה עיצוב תעשייתי במילאנו, היא מייסדת המותג kukka והסטודיו לעיצוב rmkdesign, שמעצבים ומייצרים מוצרים לבית ולמשרד, עבודות עיצוב בהתאמה אישית לחללים ציבוריים, ועבודות לחברות חיצוניות. אחד הפרויקטים המרשימים שלה בתחום התאורה הוא עיצוב גופי התאורה במבואה של המגדל בשדרות רוטשילד 22 בתל אביב, בדמות גרמופונים שחורים שנתלו מהתקרה מגובה 17 מטרים. ״המטרה הייתה להנמיך את התקרה על ידי גוף תאורה תלוי. רציתי ליצור גוף שהאור כלוא בתוכו כמו בקופסת אור, כאילו הוא מנסה לצאת החוצה כמו צעקה״.

hi02

גרמופונים. שדרות רוטשילד, תל אביב

hi06

גרמופונים. שדרות רוטשילד, תל אביב

hi01

גרמופונים. שדרות רוטשילד, תל אביב

שיתוף הפעולה של מיוחס-קובלנץ עם אבן קיסר התחיל לפני חמש שנים בעיצוב וייצור של סרגלים מאבן קיסר. כיום, היא מספרת, הסרגלים הם בין המוצרים הנמכרים של kukka, והם נמכרים בין השאר ברשת החנויות של פול סמית, בחנות העיצוב קונראן, ברשת סלפרידג׳ס ועוד. בנוסף היא לקחה חלק בפרויקט GAMVEGAM של אבן קיסר ביריד עיצוב טרי האחרון, ותציג שיתוף פעולה חדש בשבוע העיצוב של לונדון, שיתקיים בחודש ספטמבר.

מתוך פרויקט GAMVEGAM. צילום: רמי מיימון

מתוך פרויקט GAMVEGAM. צילום: רמי מיימון

סרגל ״בלטה״ מאבן קיסר

סרגל ״בלטה״ מאבן קיסר

״שמתי לב שאנשים אוהבים למשש את הסרגלים״, היא מספרת, ״להרגיש את החומר. למרות שכמעצבת כל חומר מענין אותי, ואני מאד אוהבת לגלות חומרים חדשים, אני מעדיפה לעבוד עם שאריות של חומרים או עם חומרים מתמחזרים שקל לעבוד איתם. אני לא מנסה להמציא חומר חדש אלא מנסה להשתמש בחומרים קיימים ובתרכובות קיימות כדי ליצור אוביקט״.

מראות M14 ו-M22 בשילוב אבן קיסר. צילום: יואב גורין

מראות M14 ו-M22 בשילוב אבן קיסר. צילומים: יואב גורין

מראה M14

מראה M14

את העניין שלה באבן קיסר היא תולה בטקסטורות ובצבעים השונים שקיימים בחומר, שכוללים את המטען התרבותי שהחומר נושא עימו, ובמגוון האפשרויות שהוא מספק. ״יש בו המון הפתעה״, היא אומרת. ״רוב האנשים מכירים אותו כמשטחים למטבח ולאמבטיה, אבל הם לא מודעים למנעד האינסופי של הפעולות שאפשר לעשות איתו: כיפוף, חיתוך סי-אן-סי, הדבקה, חריטה, הדפסה. לא צריך להוסיף לו צבע, לא צריך להוסיף לו שום דבר מעבר למה שהוא.

״זה מתחבר לכך שבסופו של דבר אני שואפת, ולא רק בעיצוב, לייצר כמה שיותר אימפקט בכמה שפחות משאבים, כמה שאפשר לפשט את הדברים. לכן העיצוב שאני מאמינה בו הוא באופן יחסי מינימליסטי, לא ׳אובר-דיזיין׳, והצורות שאני משתמשת בהן הן די גיאומטריות. יש לכך משמעות רחבה ועמוקה יותר שקשורה לתהליך הייצור ולחומר, ואני מאמינה שזה מחלחל הלאה: בסוף התהליך יש מישהו שאומר אני מתקשר עם זה, אני רוצה לקנות את זה, אני אוהב את זה״.

תגובות