לצאת מהצלחת, להיכנס למצלמה

לכבוד ארוחות החג שיפתחו את השנה החדשה, בחרנו לצאת מהקופסה – או ליתר דיוק, מהצלחת – ולהגיש על משטחי אבן קיסר מנות יצירתיות באווירה החגיגית המתבקשת. ההחלטה להגיש את ארוחת החג על המשטח ולא בצורה המסורתית, היא אפשרות אלטרנטיבית לאירוח מרובה אורחים: לקחת משטח רחב ולהתייחס אליו כמו קאנבס לציור, כשחומרי הגלם הם הכלים שבהם אנחנו משתמשים.

צילום: בנימין אדם

מנת קרפצ׳ו דג־ים על סלט של סלקים צבעוניים וגרגרי רימון, מוגשת על גבי דגם 5031 Statuario Maximus. צילום: בנימין אדם

למשימה התגייסו טעם וצבע deli שהכינו את המנות ודלית רוסו, מעצבת וסטייליסטית לצילומי מזון. התוצאה שצולמה על ידי בנימין אדם, התפרסמה בגיליון החג של מגזין דיזיינר – הארץ. כדי שגם אתם תוכלו להשוויץ בשולחן החג שלכם, ביקשנו מאדם ומרוסו לתת לנו כמה טיפים שיעזרו להוציא את הצילומים הכי טובים (ועל הדרך לגרוף הכי הרבה לייקים).

1. פריים

לעיתים יש לנו נטייה להתרכז במה שאנחנו רוצים לצלם ולא לשים לב למה שקורה מסביב. חשוב לוודא שלא נכנסים אלמנטים לא רצויים לפריים: לפעמים מישהו עובר ועושה צל, יש קצה של מפית שמפריעה, מרפק של מישהו שנכנס. מומלץ לראות אם יש משהו שמפריע, אם הצילום נראה יפה: אולי נזוז צעד ימינה או שמאלה, ואז התמונה תיראה יפה יותר? צריך להתבונן לפני שלוחצים על הכפתור, להחליט מה נכנס לתוך התמונה ומה נשאר בחוץ. מעבר לבחירה ״מה לצלם״, חשוב לשים לב איפה נמצא מה שאנחנו מצלמים ביחס לפריים, למסגרת התמונה: לא חייבים להראות את כל המנה או את כל השולחן; אפשר לחתוך חלק מהאוביקט, להחליט שהוא יהיה דווקא בפינה של הפריים, ולנסות ליצור עניין אצל הצופה.

צילום: בנימין אדם

מנת שוק אווז וירקות חג צלויים (דלעת ערמונים ובייבי כרישה), מוגשת על גבי דגם 4033 Rugged Concrete. צילום: בנימין אדם

2. זווית

בצילום מזון יש שתי זוויות קלאסיות. האחת זווית אלכסונית של 45 מעלות ביחס לאוביקט, והשנייה היא צילום טופ ב־90 מעלות מעליו. הזווית האלכסונית תציג טוב יותר תלת־ממד בעוד שצילום מלמעלה יוצר תוצאה שטוחה, דו־ממדית וגרפית. אוביקטים או מאכלים שטוחים, כמו קרפצ׳יו או לדוגמה, מומלץ לצלם מזווית גבוהה של 90 מעלות. מנה שיש לה תלת־ממד כמו סלט חסה, מומלץ לצלם מזווית אלכסונית.

3. רקע

למרות שלא תמיד יש לנו שליטה על הרקע של הצילום, המשטחים של אבן קיסר הם עולם שלם של רקעים שאפשר לשחק איתם, ומציגים את האפשרות לצאת מהשבלונה של מה זה רקע ומה אמור לשמש כרקע, לא רק במטבח. ״המשטחים של אבן קיסר יוצרים משהו מעניין בטקסטורות ובגוונים הלא־נגמרים״, אומר בני אדם. ״הם יוצרים משהו יוצא דופן, בין העורקים והנימים של המשטח לארוחת החג, ויוצרים משחק יפה בין חומרי הגלם לתוצר הסופי״.

צילום: בנימין אדם

מרנגים, תפוחי עץ מזוגגים בדבש, מקרונים במילוי פטיסייר, דבש ותמרים צהובים – מוגשים על גבי דגם 5100 Vanilla Noir. צילום: בנימין אדם

4. ניגודיות

בצילום יש שתי גישות של שימוש בקונטרסטים. הראשונה, לחפש את הצבע המנוגד, או המשלים: לקחת מאכל שיש בו גוונים כהים ולשים אותו על גבי משטח בהיר כך שהוא ״יקפוץ״ מתוכו. הגישה השנייה היא לעבוד עם אותה פאלטה של צבעים וליצור את ההפרדה בגוונים או בטקסטורות: רקע חלק או מחוספס, שימוש נכון בתאורה, למרות שלא חייבים תאורה מורכבת כדי להוציא תמונה מוצלחת. בכל מקרה לא מומלץ לצלם על רקע זכוכית שתמיד משקפת את האור בחלל.

5. מה עם הרוטב?

כשמכינים מנה לצילום, אם מתלווה אליה רוטב או תיבול, מומלץ לשלב אותם במנה רק בשנייה לפני שמצלמים. אוכל הוא דבר חי ומשתנה כל הזמן: רצוי להחליט על הזווית, לעשות כמה טסטים, וכשאנחנו סגורים על הכל לתבל או לשים את הרוטב, ממש בדקה האחרונה.

לסיכום, חשוב לזכור, שבין אם אנחנו משתמשים במצלמה מקצועית או בזו שבטלפון הנייד, הצילום מתחיל ונגמר בעין. גם במצלמה הכי פשוטה בטלפון הכי פשוט אפשר להוציא פריים טוב.

בתיאבון ושנה טובה!

תגובות