מבשלים סערה במטבח

חזאית הטרנדים לי אלדקורט קובעת שבעתיד המטבחים שלנו יהיו הרבה יותר כהים ושנראה הרבה יותר ורוד בבית, ומסבירה כיצד החופשות שאנו מבלים בבתי מלון משפיעות על עיצוב חדרי השינה שלנו ועל מספר המטבחים בבית

מאז כניסתו לתפקיד נשיא ארצות הברית, מצליח דונאלד טראמפ לייצר כותרות בקצב שקשה לעקוב אחריו. לפי חזאית הטרנדים לי אדלקורט, ההשפעה של התבטאויות אלו לא מסתכמת רק בנושאים כמו ביטחון, כלכלה או זכויות אדם, אלא גם – באופן מפתיע – בכניסה של הצבע השחור לחדרי האמבטיה והמטבחים שלנו.

לי אדלקורט במלון אלמא, זכרון יעקב. צילום: יח״צ

לי אדלקורט במלון אלמא, זכרון יעקב. צילום: יח״צ

בחודש שעבר ביקרה אדלקורט בישראל והרצתה בפני פורום העיצוב של אבן קיסר במלון אלמא, וסקרה את הטרנדים שנזכה לראות בשנים הקרובות בעולם העיצוב. בהשראת תהליכים חברתיים ופוליטים שעוברים על העולם, היא חילקה את המגמות העתידיות לשתיים שמשלימות אחת את השנייה ומנוגדות זו לזו: לאחת היא קראה ״חיפוש אחר האור״ (search for light) ולשנייה ״בשבחי הצללים״ (in praise of shadows).

את הצמיחה שלהן היא הסבירה בין השאר כתגובה למציאות הפוליטית והחברתית העולמית, שבה סכסוכים בין מנהיגים כמו טראמפ בארצות הברית וקים ג׳ונג און בצפון קוריאה מעמידים בסכנה את הקיום האנושי. ביחד עם עודף המידע ועודף הצריכה – ״יותר מידי מהכל״ – התוצאה היא ש״אנשים מחפשים בבית מקום מפלט. הדרך שבה אנחנו משתמשים בבית משתנה״, היא אומרת. ״הבית הופך להיות המקום שבו אתה יכול לדאוג לעצמך, לנשמה, לפרוק את המתח היום־יומי״.

לפי אדלקורט, החיפוש אחר השקט מתאפיין בשימוש בצבעים בהירים יותר, לא בהכרח לבנים, ״צבעים שכמעט לא נראים, Non Colors״. ביטוי אחר שבו היא משתמשת בהקשר זה הוא ״קינון״, שבא לידי ביטוי בטרנד הכלים שנערמים אחד בתוך השני. ״פתאום כולם רוצים לערום כוסות וקערות״, היא אומרת בחיוך, ״להשתמש בהרבה שמיכות, ופתאום יש הרבה מעצבים שמעצבים כפות. אני לא יודעת למה, אולי הם רוצים להתכרבל (to spoon) אחד עם השני״.

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

רוקסן ברנן, מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

רוקסן ברנן, מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

בנוסף, היא מציינת, חדרי המגורים הופכים לבהירים – לעומת חדרי השירותים, הרחצה והמטבחים שהופכים לכהים, לאחר שבעבר חדרים אלו היו בעיקר לבנים ובהירים כי הם היו צריכים לשדר ניקיון. ״מבשלים סערה״ (cooking up a storm) היא קראה למגמה זו בהקשר למטבח, שמקבל את ההשראה שלו בין השאר מאלמנטים קדמוניים וממוטיבים פרימיטיביים, שבטיים ושמאניים, ״כמו בהתחלה״.

״אנחנו רואים שהכל מוכתם: השיש, הקרמיקה, המתכת, העץ, המגבות. זו צבעוניות שלוקחת השראה מלאבה, מסיבי פחמן, מחומרים שמגיעים באופן טבעי מאש, מעפר, כאילו העולם נשרף. אפילו פנים המגירות כהה, גם הקרמיקה, וכתוצאה מכך גם המקלחות הופכות להיות כהות יותר. זה מרהיב: זו דרך חדשה להסתכל על יופי, על תרבות, שלא מנסה לחקות את הטבע אלא רק לקבל ממנו השראה״.

דגם 5100 Vanilla Noir של אבן קיסר

דגם 5100 Vanilla Noir של אבן קיסר

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

אדלקורט, ילידת 1950, היא אחת מחזאי הטרנדים המשפיעים ביותר העולם, בתחומי האופנה, הטקסטיל והלייף־סטייל. היא נולדה בהולנד וחיה כיום בין פריז – שם היא פועלת בשנים האחרונות – לבין ניו יורק, שבה היא פותחת תכנית לימודים חדשה לתואר שני בעיצוב טקסטיל, בבית הספר לעיצוב פארסונ׳ס. בעבר היא עמדה במשך עשר שנים בראש האקדמיה לעיצוב באיינדהובן, והפכה אותה לאחת האקדמיות לעיצוב המובילות והמשפיעות בעולם. בשנים האחרונות היא משתפת פעולה עם אבן קיסר בכל הקשור לטרנדים בעיצוב הבית.

אם בעבר היא הכריזה ש״צהוב הוא הוורוד החדש״, כעת היא מחזירה את הוורוד לקדמת הבמה, ואומרת שוורוד הוא הלבן החדש; לא הוורוד הבוהק והאופנתי, אותו ״millenial pink״ שכבש את שבוע העיצוב האחרון של מילאנו, אלא ״Cosmetic Pink״ – כמו סומק באיפור – שמעניק חיים חדשים לחללים הביתיים.

״ב־20 השנים האחרונות הצבע הוורוד מאוד דומיננטי, אף אחד לא היה יכול לחזות שזה מה שיקרה״, היא אומרת. ״אמרו שזה צבע של תינוקות, וכשאמרתי שזה יהיה צבע שגם גברים ילבשו חשבו שאני משוגעת. אבל זה קרה, והוורוד הפך לרב־מכר. היום יש אפילו מלח ורוד, ואני מאמינה שזה יהיה ככה גם בעיצוב פנים. תראה את הבתים הוורודים במכסיקו: באדריכלות ורוד הוא צבע שיכול להיות יפה, אפילו ׳גברי׳. הוא ממש הופך להיות צבע ׳אמיתי׳ כמו לבן, שחור או אדום״.

מתי נראה את זה בבית?

״טרנדים או מגמות בעיצוב פנים מתנהגים באופן שונה מטרנדים באופנה או באוכל, והאימוץ שלהם לוקח יותר זמן. מגמות בעיצוב פנים מתחילות בספה, בסבון, במפת השולחן, בשטיח, בצבע של הקיר; בדירות קטנות ולא בהכרח בפרויקטים גדולים או חדשים״.

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

פיט היין אייק, 2017. צילום: יובל סער

פיט היין אייק, מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

חדר נוסף שעתיד להשתנות בבית הוא חדר השינה, ״האחרון ׳לצאת מהארון׳״, היא צוחקת. ״אנשים מטיילים הרבה יותר, ישנים במלונות, ואפשר לראות את ההשפעה של זה בקירות, ברצפות ובמיטות. הרצפה הופכת להיות אלמנט עיצובי חשוב, עם אמנות שמוצגת על הרצפה, שמאפשרת לך להסתכל על דברים בדרך חדשה. המצעים הופכים להיות ׳חמורי סבר׳ בצבעי אפור – עם נגיעות של ירוק שמעניקות תחושה טבעית. בנוסף אנחנו מזהים גם חיפוש אחר עיצוב ספרטני: לכל המלונות יש היום תפריט של כריות ואפשר להזמין כריות שטוחות וקטנות.

״וכמובן האוכל: הוא תמיד השראה לכל מה שאנחנו עושים, ואנחנו רואים בהשפעת בתי המלון גם מגמה של כמה מטבחים בבית – מטבח קטן במשרד, מטבח קטן בחדר שינה, בדיוק כמו במלונות שאתה יכול לרדת לאכול ארוחת בוקר בחדר אוכל או להכין לך תה ולאכול משהו בחדר״.

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

Carolijn Slottje, מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

Carolijn Slottje, מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

בהמשך לשנים קודמות, הטקטיליות ממשיכה להיות חשובה, עם כניסה מאסיבית של פריטי טקסטיל לבית, שטיחים מקיר לקיר, מפות שולחן, כמו גם תחייה של טאפטים. הכל מגיע בשילוב חומרים ב״מאמץ לא מורגש, כדי שהתוצאה הסופית לא תיראה מושלמת, כאילו התהליך הסתיים רגע לפני שהוא היה אמור להיגמר. אנחנו פחות מעוניינים בנוצץ ובמהוקצע, מחפשים משהו פשוט יותר. ומכיוון שאנחנו כל הזמן משתמשים במסכים, האצבעות שלנו הופכות לרעבות. מעצבים בכל העולם מכניסים טקסטורה לסכו״ם, לשטיחים, לטקסטיל, לכל דבר.

״אנחנו גם רואים המון צמחיה שנכנסת לבתים, במיוחד אצל הדור הצעיר שקורא להם ׳ג׳ונגלים אורבניים׳. זה דור שמתעניין פחות בבעלות, ברכבים, שקונה דברים ביחד, לוקחים Uber, לא מבינים את הטעם ברשיון נהיגה. לא ראיתי את זה אף פעם בעבר. אולי בגלל שהשארנו את כדור הארץ במצב נורא לדור הזה, הם מבינים את זה באינסטינקט, ומנסים ליצור שינוי. הדבר הכי חשוב כרגע זה הקיום שלנו: אנחנו מין בסכנת הכחדה, והדור הצעיר מרגיש את זה. הם אומרים להורים אל תעשנו, אל תאכלו בשר, אל תיקחו את הרכב, תלכו ברגל. הם התקווה שלי״.

את אופטימית?

״בערך. אני פסימיסטית לטווח הקצר. אני עדין נמשכת לפריט טקסטיל יפהפה או כף שמעוצבת בצורה יוצאת דופן. עדיין אפשר לפתות אותי עם אוכל נחמד, עם הזמנה לשיחה מעניינת או עם סרט מרגש. לא הכול ציני, במיוחד בדור הצעיר, אבל אנחנו צריכים לעשות פחות בלאגן״.

מי זה אנחנו?

״אנחנו זה האנושות, כולנו, בדרך כזו או אחרת. כשאתה מקשיב לאנשים מסביבך ומדבר עם חברים, אתה רואה שאנשים מודעים לכך. זה אולי לא הרבה, אבל זו התחלה״.

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

דגם 4033 Rugged Concrete של אבן קיסר

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

מתוך שבוע העיצוב הולנד, איינדהובן 2017. צילום: יובל סער

 

תגובות