מגרש המשחקים של אדריכלות הראווה

מידי חמש שנים מתקיימת תערוכת אקספו העולמית, היריד הגדול בעולם במספר המדינות המשתתפות ובמספר המבקרים והמשלחות הפוקדות אותו. השנה מתקיים היריד במילאנו, בין האחד במאי לסוף אוקטובר 2015. למעלה מ-12 אלף מבקרים צפויים לבקר בו בכל יום, ומספר המבקרים הצפוי לכלל משך התערוכה הוא שני מיליון.

״ניסינו לבנות במה שכל השחקנים יוכלו להשמיע בה את קולם״, אמר מתאו גאטו (Matteo Gatto), מנהל העיצוב של האקספו. ואמנם, האקספו נתפס לא פעם כמגרש המשחקים של אדריכלות הראווה, שמשתתפים בו שמות מפורסמים כמו דניאל ליבסקינד ונורמן פוסטר; וכבכל אקפסו, תשומת לב גדולה מוקדשת לאדריכלות של ביתני המדינות: לפי הפרסומים הושקעו ביריד 13 מיליארד דולר (מיליון יורו, אגב, הושקעו כדי להסוות את מה שלא היה מוכן ליום הפתיחה).

UK1 : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הבריטי. צילומים: Daniele Mascolo

UK2 : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הבריטי. צילומים: Daniele Mascolo

הסכומים העצומים שהושקעו באקספו הובילו לביקורת על בזבוז הכספים, שהגיעה לשיאה ביום הפתיחה – שבאופן סמלי התקיימה ב-1/5, חג הפועלים. במרכז מילאנו נערכו הפגנות שאף גלשו לאלימות, שיצאו נגד המיליארדים שהוצאו, לדברי המפגינים, על מבני ראווה שיפורקו לאחר חצי שנה. קריאות נוספות נשמעו כנגד הפער שבין המוטו הרשמי של האקספו, ״Feeding the Planet״, לבין העובדה שבסופו של דבר האקספו ממומן על ידי תאגידי ענק כמו קוקה קולה ומקדונלד׳ס.

דוד קנפו, שתכנן את הביתן הישראלי, יוצא אף הוא נגד מה שהוא קורא לו ״האדריכלות הצורנית לשעצמה, אסתטיקה לשם אסתטיקה״. תחת השם ״The Fields of Tomorrow״, מציג הביתן הישראלי – שתוכנן על ידי משרד קנפו כלימור אדריכלים, בהזמנת משרד החוץ ובניהול והקמה של קבוצת AVS – חוויה חזותית ורבת עוצמה של מיצב אדריכלי, שאורכו 70 מטרים וגובהו 12 מטרים, ״המבטא את מסעה המופלא של החקלאות הישראלית אל המחר של האנושות כולה״.

הביתן הישראלי. צילום איתמר אהרוני2

הביתן הישראלי. צילום: איתמר אהרוני

הביתן הישראלי. צילום איתמר אהרוני

הביתן הישראלי. צילום: איתמר אהרוני

כאלמנט מרכזי של הביתן ניצב השדה הוורטיקלי, המלווה את הביתן לכל אורכו הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה תוכנית. השדה החקלאי מורכב מאריחי גידול מודולריים שהונחו על גבי קונסטרוקצית מתכת הנישאת מעל הקרקע. אריחים אלו יאחזו מערכת השקיה ממוחשבת בטפטוף, לגידול אופטימלי של היבול ולהזנתו. שדה הגידולים יורכב מחיטה, תירס ואורז.

הרעיון מאחורי הביתן, מספר קנפו, הוא להציג את המסר שעומד מאחוריו גם לאלו שלא ייכנסו אליו. כך, האתגר שעמד בפניו היה ״לשאול מה היא האסתטיקה של האדריכלות המקיימת או האדריכלות הירוקה, ולא להסתפק באסתטיקה לשם אסתטיקה, שמרדדת את המקצוע. אנחנו מדברים כל הזמן על בנייה ירוקה אבל בסוף מקבלים קופסה שהיא לא שונה בהרבה מהקופסה שאנחנו מכירים״.

לפי קנפו, האדריכלות צריכה לעבור מהשלב המפונק והפסיבי לשלב האקטיבי: ״בניין לא צריך לתפקד כמו המערה של האדם הקדמון ולהסתפק במעטפת שרק מגנה עליו. הוא יכול להיות הרבה יותר אקטיבי ויש לנו את כל האמצעים הטכנולוגים לכך: הוא צריך להיות מסוגל לנקות את האוויר והמים שהוא מלכלך, לטפל באשפה שהוא מייצר, והוא גם צריך להיות מסוגל לייצר מזון למי שגר בו, כפי שאנחנו מראים באקספו. אין שום סיבה שהחקלאי מעמק יזרעאל יספק לי את העגבניה או את המלפפון לסלט״.

USA : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן האמריקאי. צילום: Daniele Mascolo

Russia : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הרוסי. צילום: Daniele Mascolo

Malaysia : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן המלזי. צילום: Daniele Mascolo

France : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הצרפתי. צילום: Daniele Mascolo

Brasil : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הברזילאי. צילום: Daniele Mascolo

China : Expo Milano 2015 : Daniele Mascolo

הביתן הסיני. צילום: Daniele Mascolo

עץ החיים והביתן האיטלקי. אקספו 2015

״עץ החיים״ והביתן האיטלקי. צילום: Daniele Mascolo

 

תגובות