מעבר ל״חדש״

רגע לפני שנפתח שבוע העיצוב של מילנו בחודש שעבר, פירסמה המעצבת הלה יונגריוס, אחת המעצבות הידועות והחשובות בעולם, גילוי דעת שבו קראה לעולם העיצוב ״לנטוש את האובססיה של המרדף אחר החדש״. מעבר לחדש (Beyond the New) היא קראה למניפסט, שהיה אחד הנושאים המדוברים בקרב מעצבים במהלך שבוע העיצוב, ועסק במשמעות של החדש בעידן שבו נדמה כאילו הכל כבר נעשה.

ואמנם, מעניין היה לבחון באלו אסטרטגיות נוקטות חברות העיצוב בניסיון להבליט את הקולקציות והמוצרים החדשים שלהן. העובדה שהמשבר הכלכלי שפרץ בעולם ב-2008 אינו מאפשר השקעה בפיתוח מוצרים חדשים כמו בעבר, לא עצרה מבעדם להכריז על מוצרים כ״חדשים״, גם אם בסך הכל הם נארזו בצבעוניות חדשה או שמשהו בקנה המידה שלהם השתנה.

המערכת הצבעונית שעיצבה הלה יונגריוס לכסאות הפלסטיק של אימס בעבור ויטרה

המערכת הצבעונית שעיצבה הלה יונגריוס לכסאות הפלסטיק של אימס בעבור ויטרה

אסטרטגיה נוספת שמאפיינת את עולם העיצוב בשנים האחרונות היא החזרה למוכר, לקלאסי ולמעצבי העבר. כך לדוגמה הציגה חברת ויטרה מהדורה מוגבלת של רהיטי משרד בעיצוב ז׳אן פרובה לצד מערכת צבעונית מעודכנת לכסאות אימס הקלאסיים. קרטל הציגה פריטים שעיצב אטורה סוטסאס ב-2004, שלוש שנים לפני מותו, וחנות הדגל של החברה במרכז העיר עוצבה ברוח קבוצת ממפיס, וכללה כמה מרהיטי החברה בעיצוב פיליפ סטארק, פטרישיה אורקיולה ופיירו ליסוני, שזכו לריפוד חדש. קסינה ציינה 50 למותו של לה-קורבוזייה בפריטים שעיצב חיימה חיון בהשראת מבנים מפורסמים ואיקונים של האדריכל המנוח, ואילו moooi הציגה כסא חדש של מרסל ונדרס בהשראת ציורים של פיט מונדריאן וכסאות של חריט ריטפלד.

מנורת Daisy בעיצוב אטורה סוטסאס לקרטל

מנורת Daisy בעיצוב אטורה סוטסאס לקרטל

כסאות Mademoiselle בעיצוב פיליפ סטאק לקרטל עם ריפוד חדש של קבוצת ממפיס

כסאות Mademoiselle בעיצוב פיליפ סטאק לקרטל עם ריפוד חדש של קבוצת ממפיס

כסא צ׳ארלס שעיצב מרסל ונדרס ל-moooi

כסא צ׳ארלס שעיצב מרסל ונדרס ל-moooi

מצד שני, יש חברות שרואות בעיצוב ובחדשנות ערך עליון, ומשלבות בין ההיסטורי לחדשני. כך, גם כשקרטל יוצאת במחווה לקבוצת ממפיס, ביקור במוזיאון ההיסטורי של החברה שנפתח מחדש בחודש שעבר, מציג כיצד לאורך השנים קרטל מתחה את גבולות החומר הפלסטי, כמו לדוגמה כסא PIUMA החדש שעיצב פיירו ליסוני. הכסא עשוי מתרכובת תרמופלסטית שמחוזקת בחומרים שונים מתחומי תעשייה שונים, כמו תעשיית הרכב והאווירונאוטיקה, ביניהם סיבי פחמן. כוחה של התרכובת ביכולתה להעניק לכיסא חוזק מבני במשקל קל ביותר: עוביו של המושב שני מילימטרים בלבד, ומשקל הכיסא שני קילוגרמים ומאתיים גרם בלבד.

כסאות PIUMA בעיצוב פרוצ׳יו לוויאני לקרטל

כסאות PIUMA בעיצוב פרוצ׳יו לוויאני לקרטל

בשנים האחרונות אבן קיסר מציגה מגוון פרויקטים עם מעצבים בינלאומיים שמותחים את גבולות החומר במיצגים קונספטואלים, כך לדוגמה הציג פיליפ מלואה בשבוע העיצוב של מילנו מיצג שבחן את השימוש הבלתי צפוי במשטחי קוורץ בטכניקות שונות של עיבוד שיצרו טקסטורות ייחודיות. חדשנות נוספת מגיעה מהקולקציות החדשות של החברה, שמציגות זו השנה השלישית דגמים שמתאפיינים בנימים ועורקים שנוצרו בהשראת אלמנטים טבעיים ואבנים טבעיות כמו אבן הכלכתה ואבן הסטאטואריו.

דגם 5111: פרשנות עכשווית לאבן הסטאטואריו היוקרתית והקלאסית

דגם 5111: פרשנות עכשווית לאבן הסטאטואריו היוקרתית והקלאסית

דגמי הבטון החדשים; 4001, 4004 ודגם 4003 שהושק בסוף שנה שעברה, מהווים דוגמה נוספת לחדשנות בחומר, עם משפחת דגמים שמעניקה פרשנות לטרנד התעשייתי שזוכה לשימוש רב בעולם העיצוב בשנים האחרונות. מעבר למענה לטרנד, החידוש הוא באפשרות לקבל מראה תעשייתי בחללים שונים בבית, מבלי להתמודד עם הקשיים הטכניים הגלומים בחומר המקורי – הבטון – הנוטה להיסדק ולספוג כתמים.

דגמי הבטון החדשים נותנים מענה לטרנד התעשייתי, עם מאפיינים חדשים לחומר

דגמי הבטון החדשים נותנים מענה לטרנד התעשייתי, עם מאפיינים חדשים לחומר

בנוסף, חברה שוקדים לחדש גם בתחום המוצרים המשלימים למשטחים שהיא מציעה, ולאחרונה היא הרחיבה את ליין המוצרים עם כיורי קוורץ שלוקחים את תכונות החומר צעד אחד קדימה. עיצוב הכיורים פתח צוהר לחדשנות גם בעיצוב המטבח, כשהוא מציע שבירת קונוונציה עם כיור ומשטח בצבעים שונים.

כיורי הקוורץ של אבן קיסר: שילוב מרענן של צבע הכיור וצבע המשטח

כיורי הקוורץ של אבן קיסר: שילוב מרענן של צבע הכיור וצבע המשטח

תגובות