משחקים באור וצבע

chocolatexture, סטודיו ננדו. צילום: Akihito Yoshida

chocolatexture, סטודיו ננדו. צילום: Akihito Yoshida

״אנחנו רוצים לשנות ולעצב מחדש את היומיום שלנו למשהו שקל להבין, מאמינים שבחיי היומיום שלנו חבויים הרבה רגעים קטנים של הפתעה, ורוצים שמי שפוגש בעיצובים שלנו ירגיש את אותם רגעים באופן אינטואיטיבי. זו המשימה שלנו״. כך מתוארת פילוסופיית העיצוב של סטודיו ננדו באתר האינטרנט של הסטודיו, ואמנם, די במבט מהיר באחד מ-74 העבודות שיוצגו בתערוכת הרטרוספקטיבה של הסטודיו במוזיאון העיצוב חולון, כדי להעלות חיוך – בזכות אותו מינימליזם יפני מפתיע וחכם.

כך לדוגמה, בין העבודות שיוצגו בתערוכה יהיה אפשר לפגוש בסדרה של 20 בקבוקונים המכילים גשם. סטודיו ננדו בחרו להתעסק בריבוי הניואנסים של המילה גשם ביפנית, שבה קיימות עשרות מילים לגשם, בהתאם לתנאי מזג האוויר ולשעה, ובהצגת 20 סוגים של גשם קיוו לבטא את מערכת היחסים הייחודית של התרבות היפנית עם הטבע.

לצד הבקבוקים תוצג מטרייה שהידית שלה לא רק מייצבת אותה בעת השימוש, אלא מאפשרת לה לעמוד באופן עצמאי כשהופכים אותה על הידית, להיתלות משולחנות, ולהישאר מושענת על קיר כשהיא אינה בשימוש; וגם קונספט חדש לשוקולד המבוסס על צורתו ועל מרקמיו הייחודים כאלמנטים הנותנים לשוקולד טעמים שונים. לכל אחד מתשעת סוגי השוקולד שעיצב הסטודיו ניתן שם שלקוח ישירות מביטוי יפני המשמש לתיאור מרקם.

לרגל התערוכה עיצב סטודיו ננדו בשיתוף אבן קיסר מיצב חדש, שייחשף בימים הקרובים. זה יהיה שיתוף הפעולה השני של אבן קיסר והמעצב אוקי סאטו.

בקבוקי גשם, סטודיו ננדו. צילום: Hiroshi Iwasaki

בקבוקי גשם, סטודיו ננדו. צילום: Hiroshi Iwasaki

בקבוקי גשם, סטודיו ננדו. צילום: Hiroshi Iwasaki

בקבוקי גשם, סטודיו ננדו. צילום: Hiroshi Iwasaki

התערוכה, שתיפתח ב-7 ביוני ותשתרע על פני כל שטח המוזיאון, היא התערוכה הרטרוספקטיבית המקיפה הראשונה של סטודיו ננדו ושל העומד בראשה, אוקי סאטו. כך, על אף שאפשר לראות את עבודותיו של הסטודיו במוזיאונים ובירידים ברחב העולם, התערוכה בחולון תהיה הפעם הראשונה שננדו מציגים מספר רב של עבודות לאורך זמן בתערוכה שלא מיועדת רק לקהל המקצועי.

סאטו, יליד טורונטו, קנדה, סיים לימודי תואר שני באדריכלות באוניברסיטת ווסדה (Waseda) בטוקיו. את סטודיו ננדו הוא הקים בשנת 2002 אחרי ביקור מעורר השראה שערך בתום לימודיו ביריד הרהיטים הבינלאומי במילאנו. משמעות המילה ״ננדו״ ביפנית היא חימר חופשי, חומר רך וגמיש המסמל את האופן שבו ביקשו מקימי החברה לעבוד.

מאז נוסד, הפך ננדו לאחת מחברות העיצוב המצליחות ביותר בעולם וזכה בהכרה ובפרסים רבים: בשנת 2006 דירג השבועון Newsweek את אוקי סאטו כאחד ממאה היפנים המוערכים ביותר, ובשנת 2008 את סטודיו ננדו כאחת ממאה החברות היפניות הקטנות המובילות. לאחרונה זכה אוקי סאטו בתואר מעצב השנה הן של מגזין Wallpaper והן של Elle Décor. סטודיו ננדו משתף פעולה עם מגוון רחב של מותגים, ביניהם קפליני, מורוסו, ביזאצה, טוד׳ס, לואי ויטון, הרמס, בקראט, קאמפר, פומה, סטארבקס, וקוקה קולה.

Stay-Brella, סטודיו ננדו. צילום: Akihiro Yoshida

Stay-Brella, סטודיו ננדו. צילום: Akihiro Yoshida

אוקי סאטו

אוקי סאטו. צילום: שי בן אפרים

מימין: כסא thin black lines, כסא cabbage וכסא fadeout. צילומים: Masayuki Hayashi

מימין: כסא thin black lines, כסא cabbage וכסא fadeout. צילומים: Masayuki Hayashi

התערוכה תחולק לשישה נושאים קונספטואליים נפרדים. כל חלק מגלם פרשנות ייחודית של אותו חלל שבין לבין: ״חלל בין תהליכים״ עומד בניגוד לתהליכי ייצור על ידי שילובן של שיטות שונות זו מזו בתוך יצירה אחת; ״חלל בין מרקמים״ מציע רעיון חדשני לגבי משטחים, מעטפות, ודוגמאות; ״חלל בין גבולות״ שכל העת נחצים או נפרצים; ״חלל בין אובייקטים״ מתעמק בחללים וברווחים בינינו לביניהם; ״חלל בין החושים״ מאפשר את האינטראקציה עם אובייקטים יומיומיים; ״חלל בין מערכות יחסים״ מציג את הרעיונות הפואטיים והרגשיים של המעצב.

סגירת המעגל של שיתוף הפעולה בין אבן קיסר וסטודיו ננדו תבוא לידי ביטוי עם הצגה מחודשת של ״גן האבן״ המיצב שהוצג לראשונה בשבוע העיצוב מילאנו 2013, ועוצב במיוחד לתערוכה כך שיתמזג עם המבנה האייקוני החיצוני של המוזיאון. המיצב יכלול 150 משטחים דמויי שולחן, המעוצבים בצורת אבנים, מיוצרים משבעה גדלים ותשעה צבעי אבנים שונים הנתמכים על מוטות מתכת פשוטים, מעוגנים במקומם הודות לחלקים חופפים ביניהם המבטלים את הצורך באמצעי עיגון וחיזוק. התוצאה היא אשליה של נוף מרחף בהשראת גן סלעים יפני מסורתי, שמזמינה את הצופה לביקור קצר ומפתה מעבר לים.

nendo_toronto04

גן האבן, סטודיו ננדו. צילום: Vicky Lam

nendo_toronto09

גן האבן, סטודיו ננדו. צילום: Vicky Lam

תגובות