סיבוב במילאנו

״אנחנו תרבות שמתביישת ביצירות מופת כמו פינוקיו, עד לנקודה שבה הגלינו את הסיפור מבתי הספר״, אומרת סילבאנה אניקיאריקו, מנהלת הטרינאלה, מוזיאון העיצוב של מילאנו, בדברי הפתיחה לתערוכה עיצוב לילדים שנפתחה לכבוד שבוע העיצוב שהתקיים בעיר בראשית החודש. ״לכן התערוכה מנסה להציג את הצד השני של החיים באיטליה״, היא מוסיפה, ״של מי שלא רק זוכרים בבהירות שהם היו פעם ילדים, אלא שגם הקדישו – ועדין מקדישים – מחשבה, דאגה, תשומת לב ואהבה לילד הפנימי שבהם״.

התערוכה, שעוסקת באופנים השונים שבהם מעצבים פועלים כשהם פונים לילדים, מציגה זה לצד זה אלפי מוצגים היסטוריים ועיצובים עכשוויים שחולקו לקטגוריות שונות: ריהוט, משחקים, אדריכלות, אנימציה, שילוט, שיטות הוראה ועוד. כך אפשר למצוא בתערוכה קיר מלא בסוסי נדנדה ישנים מעץ, לצד נדנדת פלסטיק שקופה בדמות סוס שעיצב סטודיו Nendo בעבור מותג העיצוב Kartell בשנה שעברה; או ויטרינת זכוכית עם מאות בובות פינוקיו מתקופות שונות, לצד ריהוט משחקי מפלסטיק שעיצב סטפנו ג׳יובנוני, אוצר התערוכה, לחברת Alessi.

Stone Age Folk, שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

Stone Age Folk, שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

Stone Age Folk, שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

Stone Age Folk, שיתוף הפעולה של אבן קיסר עם חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

הדגש שעולה מהתערוכה הוא שהפניה לילדים לא צריכה להיות ילדותית, ושהיא נובעת פעמים רבות – בהמשך לדבריה של אניקיאריקו – מתשומת הלב של המעצבים לילד הפנימי שבהם. וזה בדיוק מה שהיה אפשר לפגוש גם התצוגות המוצלחות והמדוברות בשבוע העיצוב, ששמו דגש על חוויה ומשחקיות. לדוגמה, Stone Age Folk, שיתוף הפעולה פורץ הדרך של אבן קיסר עם המעצב הבינלאומי חיימה חיון, כלל קרוסלות, שולחנות קפה וארונות בדמות ציפורים ופרצופים מצוירים.

באולם המרכזי של הארמון התייחס חיון למשטחי אבן קיסר בדומה לאופן שבו מעצבים מתייחסים לאבן יקרה. הוא שיבץ במסגרות המתכת (בגובה ארבעה מטרים) של המיצב משטחי אבן קיסר, תוך שהוא משלב טכניקות עיבוד חדשניות עם טכניקות ויטראז׳ מסורתיות. במרכז האולם הוצבו שתי קרוסלות מאבן קיסר שהזמינו את המבקרים להסתובב בהן. התוצאה, כפי שדיווחו כלי תקשורת רבים כמו הגרדיאן הבריטי, מגזין Wallpaper או מגזין העיצוב המקוון dezeen, הייתה אחת התערוכות המדוברות, המצולמות ומתוייגות ביותר, עם שילובים מהפנטים בין צבעים לצורות ומבנים שונים; בין מסורות ישנות לטכנולוגיות חדישות; ובין פנטסיה, פולקלור והומור, המאפיינים את העולם הפנטסטי שחיון נוהג ליצור בעבודותיו.

חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

חיימה חיון. צילום: Tom Mannion

המסיבה של אבן קיסר ומגזין Wallpaper. צילום: Tom Mannion

המסיבה של אבן קיסר ומגזין Wallpaper. צילום: Tom Mannion

להסתכל על החומר

זו הייתה השנה החמישית ברציפות שאבן קיסר הציגה בשבוע העיצוב של מילאנו, אירוע הפסגה של עולם העיצוב. השנה חזרה אבן קיסר לפלאצו Serbelloni, ארמון מילאנזי מרשים מהמאה ה־18 במרכז העיר. השנה אירח המיצב כ־15,000 מבקרים, כמו גם את המסיבה השנתית המשותפת עם מגזין העיצוב Wallpaper. אולם, מעבר לחוויה המשחקית ויוצאת הדופן שחיכתה למבקרים, המיצב הציג גם את האפשרויות האינסופיות של עיבוד המשטחים של אבן קיסר, או כפי שסיפר חיון תוך כדי העבודה על המיצב, ״אני מסתכל עכשיו על החומר בצורה שונה לגמרי״.

עיסוק יוצא דופן בחומר היה אפשר למצוא גם בכמה מהתצוגות, התערוכות והמיצבים הבולטים שהוצגו השנה במילאנו. לדוגמה, תחת הכותרת Invisible Outlines הציג סטודיו Nendo – ששיתף פעולה עם אבן קיסר בפרויקט Stone Garden במילאנו ב-2013 – את שיתופי הפעולה החדשים שלו עם חברות כמו קפליני, פלוס וגלאס איטליה. בין המוצגים יוצאי הדופן היו 30 אגרטלי סיליקון בדמות מדוזות השוחות בתוך אקווריום מלא במים, ומיצב מרשים במיוחד שהוכן מ־80 לוחות קאפה, שנחתכו בלייזר, נפרשו כמו אקורדיונים ונדמו לפסגות הרים מושלגות.

סטודיו ננדו. צילום: Takumi Ota

סטודיו ננדו. צילום: Takumi Ota

סטודיו Swine בעבור COS. צילום באדיבות COS

סטודיו Swine בעבור COS. צילום באדיבות COS

סטודיו Swine בעבור COS. צילום באדיבות COS

סטודיו Swine בעבור COS. צילום באדיבות COS

סטודיו Swine הלונדוני הציג את שיתוף הפעולה שלו עם מותג האופנה השוודי COS בבית קולנוע שנבנה ב־1930 ויצא מכלל שימוש. בחלל החשוך נפלו מהתקרה בועות סבון שהוכנו בתרכובת מיוחדת. בעזרת כפפות היה אפשר לשחק עם הבועות, בניגוד לבועות סבון שמתנפצות במגע, וכשהן הגיעו לרצפה הבועות התנפצו ויצא מהן עשן לבן וסמיך.

חברת Salviati – אחת מיצרניות הזכוכית הוותיקות במוראנו שקמה בשנת 1859 – הציגה מיצב מרשים ב־Ventura Centrale, מתחם תצוגה חדשה שקם במחסנים הנטושים של התחנה המרכזית של מילאנו. בניגוד לאחיו הוותיק יותר, ונטורה למברטה, שמתמקד במעצבים צעירים, חללי התצוגה במתחם החדש התאפיינו בתצוגה מוזיאלית. כך, המיצב של סלוויאטי כלל שני חללים: האחד כלל 53 טוטמים שהורכבו מ־226 יחידות זכוכית, ב־15 צבעים וב־10 טכניקות עיבוד שונות. החלל השני כלל 6,072 יריעות זכוכית ב־8 צבעים וב־4 טכניקות עיבוד, שחוברו ל־506 גופי תאורה. התוצאה יוצאת הדופן הפגינה שילוב מרשים בין מחקר, חדשנות, טכנולוגיה ומסורת; בין הכבוד למה שנעשה בעבר לשאיפה להמציא דרכים חדשות לעבוד עם זכוכית.

המיצב של חברת סלוויאטי. צילום: Maurizio Polese

המיצב של חברת סלוויאטי. צילום: Maurizio Polese

אתמול, היום, מחר

החזרה לעבר עם הפנים לעתיד נכחה גם במולטיפלקס של טום דיקסון, ששיתף פעולה עם אבן קיסר בשנה שעברה עם The Restaurant. תחת הכותרת ״אתמול, היום, מחר״ הציג דיקסון עיצובים איקוניים שלו מהעבר לצד קולקציות חדשות של גופי תאורה ופריטים לבית, בפסאז׳ נטוש בלב אזור הקניות היוקרתי של העיר. דיקסון הזמין מותגים נוספים להציג לצידו, ביניהם אריק לוי ו־iota, מותג העיצוב והטקסטיל החברתי והמקומי על עבודות קראפט של קהילות מקומיות בעיצוב עכשווי. בקומה העליונה של הפסאז׳ הוצג שיתוף הפעולה החדש של דיקסון עם חברת איקאה, מיטה עם מסגרת אלומיניום שהופכת לספה ושיכולה להשתנות באופן מודולרי. בנוסף הזמין דיקסון סטודנטים לעיצוב מהרויאל קולג׳ בלונדון ובתי ספר נוספים להציג את הפרשנות שלהם לספה.

מתוך הקולקציה החדשה של איקאה. צילום באדיבות איקאה

מתוך הקולקציה החדשה של איקאה. צילום באדיבות איקאה

חלל התצוגה של moooi. צילום: Andrew Meredith

חלל התצוגה של moooi. צילום: Andrew Meredith

איקאה מצידה קיימה פסטיבל של עיצוב, מוזיקה ומפגשים עם מעצבים תחת הכותרת Let's Make Room For Life, ברובע ונטורה למברטה, המאופיין דווקא בהצגת המעצבים צעירים ועיצוב אקספרימנטלי. היה מעניין לראות את המבט של איקאה לעתיד, עם פנייה לקהל צעיר במיוחד – בפסטיבל כמו גם בחומרים הפרסומיים שליוו אותו – עם מתחמים שנועדו לרביצה ולגלישה באינטרנט, מגלשה שאפשר היה להתגלש בה, שיעורי יוגה ומכירה של ריהוט מתצוגה בהנחות גדולות במיוחד ביומו האחרון של שבוע העיצוב.

ולבסוף, מיצב מרשים במיוחד היה גם לחברת moooi ההולנדית, שככל שנה קיימה תצוגת תכלית ראוותנית באולם התצוגה שלה, ששטחו 1,700 מ״ר. השנה הקונספט שהוביל את moooi היה בית מלון שנתלו בו צילומי החרקים המהפנטים של הצלם הבריטי Levon Biss: הכניסה לחלל עוצבה כלובי של מלון עם דלפק קבלה, ומשם היה אפשר להמשיך ולהתרשם מפריטי הריהוט והתאורה של החברה בחדרי השינה, חדר האוכל, הקזינו וכן הלאה.

תגובות