עונת האירוסים

כשיעל שחר וליאור רוזנפלד משחר רוזנפלד אדריכלים התבקשו לתכנן בית פרטי במושב אירוס, בעבור זוג וארבעת ילדיהם הקטנים, הפרוגרמה הייתה פשוטה: מטבח, פינת אוכל, סלון, ושירותי אורחים בקומת הקרקע; ארבעה חדרי שינה וחדר שירות בקומת המגורים – הקומה העליונה. שטחו הבנוי של הבית, שכולל גם קומת מרתף ובריכה, הוא 340 מ״ר, והוא ממוקם על מגרש שגודלו חצי דונם.

״תכנון קומת הקרקע התבסס על הרצון להשאיר כמה שיותר שטח פתוח, מין יחידה אחת שתכיל את כל מה שצריך בלי שום מחיצות וחוצצים״, מספר רוזנפלד. ״בעוד שהחזית לכיוון הרחוב סגורה ושקטה יותר, החזית שפונה לחצר ולבריכה ממשיכה את הרצון להשאיר הכל פתוח ולהוציא את הפנים החוצה״.

SR-Z_058

הקומה העליונה מרחפת מעל קומת הקרקע, צופה על הבריכה. צילום: שי אפשטיין

ההצללה טבעית והאור נכנס לתוך הבית בצורה נעימה ולא ישירה. צילום: שי אפשטיין

ההצללה טבעית והאור נכנס לתוך הבית בצורה נעימה ולא ישירה. צילום: שי אפשטיין

שחר ורוזנפלד, בוגרי הפקולטה לאדריכלות בטכניון ובני זוג בחיים, הקימו את המשרד בשנת 2009 ומאז הם עוסקים בבנייה פרטית ודירות יוקרה, מסחר ומשרדים, מבני ציבור ומבני מגורים. ״הדגש הוא על מתן מענה מקסימלי לצרכי הלקוח, פתרונות עיצוביים ופונקציונליים וליווי בכל שלבי הפרויקט תוך שמירה על קו נקי בתכנון הפנים והחוץ״, הוא מוסיף.

בתחילת התהליך התכנון היה למקם את הבריכה בקו אחד לכל אורך הבית, אולם לבסוף החליטו השניים לסובב ולמקם אותה בניצב לבית, ולהשאיר מספיק שטח לטובת החצר. את הקומה העליונה תכננו כך שהיא מרחפת מעל קומת הקרקע, צופה על הבריכה, יוצרת הצללה טבעית, ומכניסה את האור לתוך הבית בצורה נעימה ולא ישירה.

אשליה של ריחוף. צילום: שי אפשטיין

אשליה של ריחוף. צילום: שי אפשטיין

צילום: שי אפשטיין

אשליה של ריחוף במשטח עבודה מדגם 1141 של  אבן קיסר. צילום: שי אפשטיין

אלמנט הריחוף חוזר גם באי שבמרכז המטבח, הבנוי ממשטחי אבן קיסר מדגם 1141 בשני גבהים שונים, שיוצרים תחושה של אי מרחף במראה מינימליסטי, יוקרתי ועכשווי. ״הלקוחה ביקשה להפריד בין אזור האכילה לבין משטח העבודה במטבח״, מסביר רוזנפלד. ״היא לא רצתה שהילדים יישבו לאכול בגובה של 90 ס״מ, ולכן היינו צריכים לחשוב איך ליצור משטח רציף והומוגני למרות השימוש בגבהים שונים.

״לקח לנו הרבה זמן עד שהגענו לפיסוליות של האי והמשטח. לשם כך השתמשנו במשטח העליון  במשטח דק  מדגם 1141 מדוקק בעובי 2 ס״מ, ובמשטח התחתון השתמשנו באותו דגם אבל בעובי 7 ס״מ. כדי  לתמוך במשטח בסדר גודל כזה יצרנו רגל מפלדה שצבענו בלבן, השומרת על הקווים הנקיים של המשטח. לבסוף תלינו את גוף התאורה הצהוב מעל האי כדי להכניס קצת צבע, שמסמן את השטח ונותן את הטוויסט הקטן והמתבקש של המטבח״.

בניגוד לעיצוב שרק מצטלם יפה, רוזנפלד מדגיש שהמחשבה בתכנון הבית הייתה בדגש על שימושיות. ״האי שבמרכז המטבח לא אמור להיות רק יפה אלא צריך להשתלב ביומיום של בני הבית. הם חיים שם כל יום, כל היום. משפחה שלמה חיה בבית הזה, הבית הוא בית פעיל, ודווקא הניקיון הוויזואלי מחייב שהכל יהיה פונקציונלי. זו גם הסיבה שהמטבח פונה אל החלל הציבורי: כך העבודה נעשית עם הפנים לסלון ואפשר להישאר בקשר עין עם האורחים ועם שאר בני המשפחה״.

מבט מהמטבח לכיוון הבית. צילום: שי אפשטיין

מבט מהמטבח לכיוון הבית. צילום: שי אפשטיין

צילום: שי אפשטיין

צילום: שי אפשטיין

 

תגובות