עיצוב באמצעות עשיה

הוא זכה בפרס ״מעצב העתיד״ מטעם רשת מלונות היוקרה ״W״ ובפרס ״השימוש הטוב ביותר בחומרים״ מטעם המגזין Wallpaper. כעת הוא משתף פעולה עם חברת אבן קיסר בשבוע העיצוב במילאנו. אנו גאים להציג את פיליפ מלואה, המעצב שלנו בשבוע העיצוב במילאנו 2015

פיליפ מלואה (Malouin), שזכה לאחרונה בפרס ״מעצב העתיד״ מטעם רשת מלונות היוקרה ״W״ ובפרס ״השימוש הטוב ביותר בחומרים״ מטעם מגזין Wallpaper, מתגורר כיום בלונדון שם הוא מנהל את סטודיו העיצוב שלו, ומשמש כארט דיירקטור של POST OFFICE – משרד אדריכלות ועיצוב פנים. בין אלה הוא גם מלמד ב-Royal College of Arts.

מלואה. שילוב מעניין בין הישן לחדש

מלואה. שילוב מעניין בין הישן לחדש

 מלואה, יליד קנדה, הקים סטודיו עיצוב עצמאי ב-2009, לאחר שעבד בעבור המעצב הבריטי טום דיקסון. הוא בעל תואר ראשון בעיצוב מהאקדמיה לעיצוב באיינדהובן ומאז שסיים את לימודיו, הוא בנה לעצמו פורטפוליו מגוון, הכולל עיצוב של שולחנות, שטיחים, כיסאות, גופי תאורה, חפצי אומנות ומיצגים. המיצג האחרון שלו, Movements, הוא שיתוף פעולה עם אבן קיסר, שהוצג לראשונה בתחילת 2015 ביריד העיצוב הקנדי IDS בטורונטו.

כל העציצים נעשו בעבודת יד באמצעות מגוון שיטות

כל העציצים נעשו בעבודת יד באמצעות מגוון שיטות

״Movements״ הוא מיצג המורכב משני חלקים, שיוצג לקהל בארמון סרבלוני (Palazzo Serbelloni) במרכז מילאנו. המיצג בוחן את השימוש המפתיע והבלתי צפוי במשטחי אבן קיסר ובעיצוב מבוסס-תהליכים. החלק הראשון של המיצג, שיוצג במבואה הגדולה של הארמון, מורכב משמונה נדנדות העשויות כולן מקולקציית 2015 של משטחי אבן קיסר. בחדר הסמוך תוצג אסופה של כ-20 עציצים בעבודת יד, שמתעדת את תהליך התנסותו של מלואה עם משטחים וטכניקות עיבוד של אבן קיסר.

עציץ נוסף מהמיצג. עיצוב באמצעות עשייה

עציץ נוסף מהמיצג. עיצוב באמצעות עשייה

על מנת לחקור וליצור את 20 העציצים, שהוצגו בקנה מידה קטן יותר בטורונטו בתחילת השנה, מלואה עבר למשך חודש שלם להתגורר בטולוז (צרפת), ועבד עם הצוות שלו במפעל. שם הוא מצא כמה משטחי וינטג׳ של אבן קיסר, שלא היו בשימוש למשך למעלה מעשרים שנה. ״נסענו למפעל תעשייתי, מצויד היטב, שמתמחה בעיבוד של משטחים קשיחים, ופשוט הכנו כמעט את כל העציצים בעבודת יד,״ אומר מלואה, ״באמצעות מגוון של שיטות – ליטוש, פיסול, גילוף, שיבוץ וכדומה.

״שיטת העבודה שלנו ברובה היא התנסות בחומרים, עיצוב באמצעות עשייה. בשבילי, נקודת ההתחלה הייתה בדיקה וחקירה של החומר – כך בדרך כלל אנחנו מתחילים את כל הפרויקטים שלנו, אפילו עם חברות רהיטים. לדוגמה, עיצבנו ספה ל-׳Established & Sons׳ והצורה של הספה השתנתה ככל שעבדנו עם הספוג, תוך שאנו מקפלים אותו, תופרים אותו ועושים איתו ניסיונות שונים. הצורה הסופית הייתה תוצאה של שיטת העבודה שלנו, ולא כי השתמשנו במחשב או בעט״.

מיצג הנדנדות. מגרש משחקים ׳פיסולי׳

מיצג הנדנדות. מגרש משחקים ׳פיסולי׳

כיצד הגבת כאשר הגעת לטולוז ומצאת משטחי אבן קיסר וינטג׳?

״ממש שמחנו, שלצד הקולקציה הנוכחית פתאום היו לנו צבעי רטרו כמו ורוד עתיק, ירוק מנטה או כחול קובלט. זה שילוב ממש מעניין בין הייצור התעשייתי לעבודת יד, בין הישן לחדש. כשאתה מסוגל לגרום לאנשים לשכוח שזה חומר שטוח, זה משנה את התפיסה של אנשים לגבי מהי אבן קיסר. אני מקווה שאחרי שיראו את המיצג שלנו, אנשים ירגישו יותר יצירתיים עם החומר כאלמנט עיצוב פוטנציאלי״.

באיזה אופן?

״ערבבנו את כל האבנים יחד, בצורה די לא צפויה. אם אתה מתכנן לקנות משטחי דלפק חדשים למטבח, אין שום מניעה לערבוב צבעים: אפשר לעשות את האי בצבע אחד ואת הכיור בצבע אחר. אני מניח שזה פשוט תלוי עד כמה אתה יכול להיות יצירתי. שינוי תפיסה הוא משהו מאוד חשוב ויכול לאפשר לאנשים להיות יצירתיים יותר בסביבה הביתית שלהם. וזה רק חלק אחד, או כיוון אחד של Movements, שהעניקה למיצג את שמו: תהליך ההתנסות שלנו במהלך עבודת העיצוב. החלק השני נובע כמובן מתנועות הנדנדה״.

"שינוי תפיסה הוא משהו מאוד חשוב ויכול לאפשר לאנשים להיות יצירתיים יותר בסביבה הביתית שלהם"

"שינוי תפיסה הוא משהו מאוד חשוב ויכול לאפשר לאנשים להיות יצירתיים יותר בסביבה הביתית שלהם"

איך הגעת לרעיון של הנדנדות?

״לאחר שאבן קיסר פנתה אלינו, עשינו קצת עבודת מחקר והעלנו את הרעיון של מגרש משחקים ׳פיסולי׳. הרעיון של הנדנדה נבע מתהליך הסידור והמיון של דוגמאות אבן קיסר על גבי שולחנות העבודה שלנו. סידרנו אותם בצורות שונות על מנת שנוכל לראות באלו נרצה להשתמש, וערמה אחת סודרה בצורה מעגלית. כבר ידענו שאנחנו רוצים לעשות מגרש משחקים, אז שיחקנו עם החומרים וחשבנו שהצורה המעגלית תתאים לרעיון שלנו. אם תרצה, זה היה די במקרה, פשוט כך זה קרה.

 ״כמו כן, רצינו שהדוגמאות הללו יזמינו את האנשים לשבת עליהן ולהשתמש בהן למשהו אחר, שהם יסתכלו עליהן מזווית אחרת מאשר זו שבה הן מוצגות בדרך כלל. בסופו של דבר אני חושב שהפרויקט הזה הוא הבעת אמון גדולה מאוד בנו מצד אבן קיסר. בהתחלה הם היו קצת מופתעים, אבל אחרי שהראיתי להם כיצד אנחנו עובדים, והצגתי להם דוגמאות קודמות של עבודתנו, הם האמינו בנו. הם נתנו לנו יד חופשית להתנסות, וזה לא דבר מובן מאליו הקורה בכל יום״.

תגובות