עיצוב לשינוי

פסטיבל העיצוב בלונדון שהתקיים לראשונה ב-2003, נחשב לאחד האירועים החשובים ביותר בעולם העיצוב. השנה, בשנתו ה-13, תכנית הפסטיבל כוללת למעלה מ-400 אירועים ותערוכות בהשתתפות מאות חברות ומעצבים מרחבי העולם. בין החברות תציג השנה אבן קיסר את ״Project Thirtyfour״: מיצב שעיצבה רונה מיוחס קובלנץ, המבוסס על 34 צבעי הקולקציה של אבן קיסר אנגליה (כך הוא גם קיבל את שמו: ״פרויקט שלושים וארבע"), וכולל שולחנות שצומחים תחילה מהאדמה וממשיכים לרחף עד לתקרה.

בשבוע העיצוב האחרון שהתקיים במילאנו, הציגה מיוחס קובלנץ שולחן המבוסס על דגם 1141. את המשטח של השולחן היא עיצבה בהשראת הצורה הטבעית של האבן הגולמית, ובפסטיבל העיצוב של לונדון תציג מיוחס קובלנץ ביריד המעצבם TENT מיצב שממשיך את שיתוף הפעולה, ולוקח אותו צעד אחד קדימה. באלמנטים הבולטים במיצב נעשה שימוש בששת הצבעים החדשים בקולקציה, שנותנים מענה לטרנדים בעיצוב כמו חזרה אל הטבע ואל המקורות, או שימוש הולך וגובר באלמנטים גולמיים כמו בטון.

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

״האתגר היה לצאת מהרעיון של שולחן וליצור חוויה תלת ממדית, שיוצאת מהתפיסה המקובלת של משטחים למטבח״, היא מספרת. ״המיצב הנוכחי משלים את אותו קונספט ראשוני של הצורה כפי שהיא באה לידי ביטוי בשולחן 1141. התוצאה היא מיצב שמתחיל וצומח מהאדמה, הופך להיות שולחנות בקני מידה שונים, וממשיך לרחף עד לתקרה. צורת המשטחים נשארת תמיד אותה הצורה, מה שמשתנה הוא הגודל, סוג המשטח והגובה בו הוא תלוי.

״התפיסה של המבקר משתנה גם בהתאם לנקודת המבט שלו – כשהוא בתוך המיצב הוא רואה תחילה את האלמנטים בגבהים המשתנים עד לגובה של 1.3 מטרים, וכשהוא מרים את הראש ומביט למעלה הוא רואה 120 משטחים תלויים בגדלים שונים, כאילו מרחפים מהתקרה, מעין נגטיב למה שקורה על הרצפה״.

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

מיוחס-קובלנץ, שלמדה עיצוב תעשייתי במילאנו, היא מייסדת המותג הבריטי kukka והסטודיו לעיצוב kukka design studio, המתמחה בעיצוב וייצור מוצרים לבית ולמשרד. מוצריהם נמכרים בחנויות בכל העולם כגון Paul Smith ,Conran ,Selfridges ועוד. הסטודיו מתמחה בעיצוב custom made לחללים ציבוריים ועבודות לחברות חיצוניות. שיתוף הפעולה שלה עם אבן קיסר התחיל לפני שלוש שנים עם סרגלי ״בלטה״ עשויים מאבן קיסר.

סרגל ״בלטה״ מאבן קיסר

סרגל ״בלטה״ מאבן קיסר

״בדרך כלל אנשים רגילים לראות את המשטחים בצורה מלבנית דו ממדית, ודרך המיצב ניסינו לחשוף אותם לממדים אחרים של החומר. לשינוי בזווית הראייה יש משמעות מכוונת, כמו שלפעמים צריך להתאים את הגובה כדי להסתכל למישהו בגובה העיניים. הממדים שלנו משתנים ובתת מודע זה משפיע על התפיסה של החומר״.

איך היית רוצה שזה יבוא לידי ביטוי בחלל המיצב?

״נשמח אם המבקרים יגעו בחומר וירגישו אותו מכל צדדיו. הצורה של המשטח היא כביכול שטוחה ודו ממדית, אבל העיבוד שלו תלת ממדי ומדויק מכל הצדדים של החומר. אם אנשים יגעו בחומר, יבחנו את ההבדלים בין המשטחים, ויראו את הרזולוציות של הצבעים השונים והטקסטורות, זה יפתח להם גישה אחרת כלפי החומר״.

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

איזו גישה למשל?

״קודם כל המבקרים במיצב יראו את היכולת לשלב צבעים ביחד בצורה יוצאת דופן: הצורה של המשטחים היא אמנם אותה צורה – כביכול ניטרלית, אין פה התחכמות – ולכן החומר הוא זה שעושה את העבודה, הוא מדבר בפני עצמו. בנוסף הם יוכלו לראות ולהבין את אפשרויות השימוש השונות במשטחים של אבן קיסר, ואני מקווה שהם יסתכלו עליו אחרת וכבר לא יראו בו רק משטח.

״מהבחינה הזו אנחנו משתמשים בעיצוב ככלי לעורר מחשבה סביב התפישה הרווחת של אנשים, כדי לעניין אותם לחוות את הסביבה ואת החומר בצורה אחרת. לקהל הרחב יש  תפישות שונות לגבי חומרים, ואני מקווה שהמיצב הזה יעורר את הדמיון של המבקרים. בסופו של דבר אבן קיסר היא חברה שמייחסת חשיבות רבה וערך מוסף לעיצוב. פרויקט כזה ממחיש עד כמה אפשר למתוח את גבולות המשטחים שמייצרת החברה, וזה גם מה שהופך את המוצר של אבן קיסר למעניין יותר״.

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

פרויקט 34, Kukka. צילום: כפיר זיו

תגובות