שולחן ערוך

כשיואב אבינועם וגיל שפי מסטודיו producks התבקשו לעצב בעבור אבן קיסר ערכת דוגמאות לאדריכלים, את ההשראה הם מצאו דווקא בערכת תפירה. ״זה היה המוצר הראשון שעיצבנו לאבן קיסר״, הם מספרים, ״והתחלנו את התהליך במחשבה על מוצר שיאריך ימים, ושיידע להתעדכן ולהכיל כמות גדולה של דוגמאות״.

ערכת האדריכלים של אבן קיסר, מבט על. צילום: סטודיו פרודאקס

ערכת האדריכלים של אבן קיסר, מבט על. צילום: סטודיו פרודאקס

אחת המטרות שהוגדרו כבר בשלב הקונספט הייתה לעודד תקשורת ודיאלוג, בזמן פתיחת הערכה במרכז השולחן במשרד האדריכלים, כשהצוות והלקוח יכולים להתרשם ולהתחיל להתדיין ולהעלות רעיונות. ״יצאנו למחקר שעסק בפריסה של מוצרים סגורים ופתוחים. מכיוון שהקולקציה של משטחי אבן קיסר כל כך רחבה וגדולה, ולעיתים יש לוחות דומים יחסית, רצינו להגיע למצב שבו לאחר פתיחת הערכה המופע יאפשר מבט מירבי על פני כל הדוגמאות בבת אחת, כך שיתאפשר מעבר מהיר והתמצאות ב־70 דגמים במהירות מקסימלית. לבסוף מצאנו את ההשראה המושלמת בערכת תפירה, שהתאימה להקשר התרבותי שחיפשנו: השילוב בין קראפט לעיצוב״.

אתגר נוסף היה המשקל הגדול יחסית של המשטחים שהערכה מכילה, והרצון למנוע סכנה של פתיחה בלתי רצוייה שעשויה לסכן את הדוגמאות. ״רצינו לשמר את הניקיון הצורני של הערכה ולא ליצור סגירה מגושמת, ולכן פיתחנו מנגנון סינכרון שמונע את פתיחת הערכה אפילו במידה שהופכים אותה. למרות שמדובר במנגנונים מכאניים פנימיים, שזרים לחלוטים לעבודה השוטפת של אבן קיסר, הם היו שותף נפלא לתהליך הזה״.

בחירת החומרים והצבעוניות של הערכה עמדה גם היא במרכז העבודה המשותפת, ״במיוחד כשמדובר במוצר שונה ממה שנעשה עד היום בתחום, ספרוני פלסטיק המכילים מספר מצומצם של דוגמאות. היינו צריכים ליצור איזון בין מוצר כבד יחסית שיושב על המדף לבין ערכה שיוצרת דיאלוג בין שאר הפריטים שבמשרד לבין אבן קיסר, שנתפסת כחברה חדשנית שדוחפת קדימה״.

ערכת האדריכלים של אבן קיסר. צילום: סטודיו פרודאקס

ערכת האדריכלים של אבן קיסר. צילום: סטודיו פרודאקס

אבינועם ושפי נפגשו לראשונה בזמן הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. שלוש שנים לאחר שסיימו את הלימודים הם הקימו את הסטודיו ב־2012, ומאז הציגו בתערוכות ובירידי עיצוב רבים בארץ ובעולם. את השם לסטודיו מצאו כשחיפשו שם שיבטא את יחסם לעיצוב התעשייתי, במדינה שאין בה תעשייה. לבסוף הם יצרו משחק מלים עם התרגום לאנגלית של המלה ״מוצרים״ (products״), ועל ידי שינוי של אות אחת בחרו ב״producks״. השם המחויך מייצג גם את הגישה שלהם להליך העיצובי: השאיפה לכך שתמיד יהיה משהו ייחודי שיצדיק את התוצר הסופי מבחינה אסתטית, טכנולוגית או אחרת.

במרכז שיתוף הפעולה בינם לבין אבן קיסר עומד האתגר כיצד אפשר למתוח את גבולות השדה, ולהציג שימוש חדשני ומקורי בחומרים ובצבעים. בשנה שעברה עיצבו השניים את קונספט ה־Super House של אבן קיסר, שהוצג בחשיפה עולמית ראשונה בשבוע העיצוב הישראלי, ונדד משם לשנגחאי. בחודש שעבר, לכבוד שבוע העיצוב הישראלי 2017, התבקשו השניים לתכנן מיצב תחת הכותרת אבן קיסר יוצאת מהמטבח, ולייצר כמה שיותר ישומים של חיפוי וריצוף ואייטמים של שימוש יום יומי לבית באמצעות משטחי אבן קיסר.

שולחן קערה בשבוע העיצוב הישראלי 2017. צילום: לנס הפקות

שולחן קערה בשבוע העיצוב הישראלי 2017. צילום: לנס הפקות

ערכה נישאת משלימה לאדריכלים. צילום: סטודיו פרודאקס

ערכה נישאת משלימה לאדריכלים. צילום: סטודיו פרודאקס

בהמשך לערכת האדריכלים עיצבו השניים גם ערכה משלימה קטנה יותר, שתענה על השאלה איך לוקחים מספר קטן יותר של דוגמאות לבית הלקוח. ״רצינו לעצב מוצר אלגנטי ועל־זמני, שיתיישן טוב ויהיה משהו שמעצבים ואדריכלים יאהבו להשתמש בו״. במקרה הזה ההשראה הגיעה מקלמרי עור עם יריעה נפתחת שמציגה את תכולת הקלמר, מן ׳ארגז כלים׳ נישא. ״המחקר הוביל אותנו לעשות שימוש בעור, חומר חם שנעים להחזיק ביד, לשים בתיק ולהשתמש בו לאורך זמן; משהו שככל שתשתמש בו יותר, ייראה טוב יותר״.

לפרטים נוספים ולהזמנת הערכה: לחצו כאן 

תגובות