שעת סיפור

חיימה חיון והמסכה שעיצב למוזיאון העיצוב חולון. צילום: Liah Chesnokov

חיימה חיון והמסכה שעיצב למוזיאון העיצוב חולון. צילום: Liah Chesnokov

את יריית הפתיחה לשיתוף הפעולה של אבן קיסר עם המעצב חיימה חיון, היה אפשר לפגוש בתערוכה FUNTASTICO, שנפתחה בסוף 2015 במוזיאון העיצוב חולון. חיון הכין שתי עבודות חדשות במיוחד לתערוכה: צמד מראות קיר בקנה מידה גדול, שהמשיכו את הקו ההומוריסטי והסיפורי שלו, ואיזכרו מסכות ענק פרימיטיביות. למסכות, ששילבו מראה ועבודת שיבוץ באבן קיסר, קרא חיון ״המראה של ההיסטוריה״.

חיון מספר בעבודותיו סיפורים בהשראת פולקלור, סיפורי עם, מסורות ואמונות עממיות ממדינות שונות. ״רציתי ליצור מסכה המייצגת דמויות מהקוסמוס שלי, כזו שמשלבת פנטזיה ואיזו משחקיות קלילה, עם עבודת אמנות ואיכות״, הוא אמר. ״כל התרבויות, מהעמים העתיקים במזרח התיכון ועד לאצטקים באמריקה, עשו שימוש במסכות, וכל מסכה מספרת סיפור״.

מתוך המיצב של חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

מתוך המיצב של חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

את מקורות ההשראה האלה הוא שזר ברעיונות שהובילו לעליית המדרגה בשיתוף הפעולה האחרון שלו עם אבן קיסר, בתערוכת עיצוב הפנים השנתית (IDS) של טורונטו. חיון עיצב את הביתן של אבן קיסר לתערוכה ושילב בו אלמנטים שמזכירים סרטים מצוירים וצלליות של דמויות במגוון פריטים, חלקם פונקציונליים יותר מאחרים, וחלקם נועדו רק לשם השעשוע. את הרעיונות ששאב מהפולקלור הוא שילב באמצעות טכניקות מורכבות ממלאכת השיבוץ – חיתוך צורות מתוך משטח מוצק כדי לשבץ בהן חומר אחר וליצור דפוסים ותבניות. במקרה הזה, המשטח היה כולו של אבן קיסר.

חיון השתמש בהצלחה הן בתהליכי ייצור מכניים מתקדמים והן בעבודת יד מוקפדת, והגשים את חזונו לשלב בצורה חלקה בין מסורות ישנות לטכנולוגיות חדישות. ״השילוב בין חומרים מודרניים ומתקדמים כמו אלו של אבן קיסר לבין אלמנטים שנוצרו בעבודת יד יצר מעין ניגודיות, והראה איך אפשר להשתמש בחומר בצורה קצת שונה״, הוא אומר. ״הוספתי ממד מסוים של חופש, מבחינת ניגודיות גרפית, והראיתי איך אפשר לשלב בין חומרים שונים. לדעתי, זה שידרג את תהליך החשיבה על החומר בכמה רמות״.

מתוך המיצב של חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

מתוך המיצב של חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

גם הפעם חיון הפליג בדמיונו עם חופש אמנותי שממשיך להפתיע ולהדהים קהלים מכל העולם בכל פעם מחדש. את הצלחתו הרבה אפשר לשייך לאמונה הבלתי מתפשרת בחזונו ובתחומים שמעניינים אותו. ״אני תמיד מקשיב לאינטואיציה שלי ומנסה להגשים רעיונות שקשורים לעולמות שמרתקים אותי. אני נמשך לעולמות שנעלמו מהנוף – של ימי הביניים, קרקסים של פעם, קוסמים ועוד״.

ואמנם, אחד מהדברים הכי בולטים ברפרטואר העשיר והמגוון שלו, הוא שנדמה שהוא אף פעם לא מתפשר. ״אני צריך להיות מרוצה ממה שאני עושה. אני אוהב אתגרים, והאיכות חשובה לי מעל לכל. העולם משלים בקלות רבה מדי עם בינוניות״, הוא אומר, ומחזק בכך דברים שאמר כבר לפני עשור: ״אני כאן כדי לספר סיפור, והסיפור שאתה מספר הוא הדבר החשוב: הוא לא צריך להיות מבוסס על המציאות, הוא יכול להיות שאוב לחלוטין מעולם הדמיון שלך; חשוב רק שאנשים יוכלו לזהות את עצמם בתוכו. מעצבים יכולים להפוך את העולם לתיאטרון ואת החיים למהנים יותר. מה שמונע מהם לעשות זאת, לרוע המזל, זה כסף ושמרנות״.

חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

חיימה חיון בטורונטו. צילום: Vicky Lam

תגובות